Mercedes-Benz Econic NGT Euro 6

Världspremiär för nya Mercedes Econic

med gasdrift på ELMIA Lastbil.

• Ren, effektiv och tyst motor med unika miljöegenskaper
• Sverige i världstäten för gasdrift
• Naturgas eller helt fossilfri Biogas
• Gasmotor med Euro 6 rening

För mindre än ett år sedan lanserades nya generationen av Mercedes mycket speciella lastbil Econic med nya dieselmotorer, ny fjädring, ny ram, ny elektronik och uppdaterad hytt. Nu lanseras den med en Euro 6 godkänd gasmotor. Världspremiären var på ELMIA Lastbil 2014 Jönköping igår.

Econic som känns igen på sin extremt lågbyggda hytt, har blivit en favorit bland de som måste gå in och ur bilen många gånger varje dag. Det gör att den blivit en favorit som sopbil och allt fler rullar också som distributionsbil.
Detta betyder mycket körning i tätbebyggda områden, där miljöaspekterna väger extra tungt.

Flest gasbilar i Sverige.

Sedan lanseringen av Econic NGT för 12 år sedan har därför den gasdrivna versionen varit en viktig del av satsningen. Gasdrift sänker miljöpåverkan och buller vare sig man kör på naturgas eller biogas.
Totalt har det sedan starten sålts över 1400 gasdrivna exemplar – 30 % av dessa i Sverige!

Nya Econic NGT kommer i 1830 (18 ton) och 2630 (26 ton) varianter, båda med den nya sexcylindriga M 936 G Euro 6 gasmotorn på 300 hästkrafter. Motorn kommer att ha samma prestanda som dieselmotorn för Econic, men sätter en ny standard för låga utsläpp och lågt buller.

Prestanda som en diesel

Den nya M 936 G gasmotorn är baserad på dieselmotorn OM 936 från den nya  7.7 liters BlueEfficiency generationen. Motorn är en ren gasmotor som drivs med komprimerad gas. Effekten är 302 hk (222 kW) och vridmomentet är 1200 Nm vilket är fullt i klass med dieselversionen. Dock släpper gasversionen ut 20% mindre CO2 även när den drivs med 100% naturgas. Om man kör på ren biogas sänks CO2-utsläppen ner till nära noll!

Den nya motorn har samma block och topp som dieselversionen, medan turbo, laddluftkanaler, tändning och bränslesystem är helt nytt.

Tändningen i en gasmotor är av samma typ som i en bensinmotor. M936 G använder tändstift som är placerade där spridarna i vanliga fall sitter. Förbränningsrummen har också fått en ny utformning för att ge bästa tänkbara förbränning just för gas.
Liksom moderna bensinmotorer använder den nya gasmotorn så kallad stökiometrisk blandning eller Lambda = 1. Det vill säga att det tillsätts precis så mycket luft att allt bränsle förbränns. Det ger renast tänkbara avgaser och högsta tänkbara effekt på samma gång.

En turbo med assymetrisk geometri ger ett mycket bra svar vid gaspådrag, samtidigt som den återcirkulerar de kylda avgaserna. Det görs inte för att minska utsläppen, utan för att sänka temperaturen och därmed öka livslängden på motorn. En gasmotor har betydligt högre avgastemperaturer än en dieselmotor.

Den näst intill helt sotfria förbränningen gör också att något partikelfilter inte behövs, istället används en katalysator av samma typ som på bensinbilar. Motorn klarar med god marginal 80dB(A) kraven och är betydligt tystare än motsvarande dieselmotor.

I och med att den nya NGT-versionen bara väger ca 500 kg mer än motsvarande bil med dieselmotor, har också lastförmågan kunnat höjas med ca 400 kg jämfört med förra generationen Econic NGT. Den största besparingen har skett genom att de nya gastankarna är i en ny lättviktskonstruktion med kolfiberomslutna ståltankar.

Ergonomi och ekonomi

Alla Econic är skräddarsydda för körning i tät stadstrafik. De är försedda med en
Allison sex-växlad automatlåda med eco-mjukvara. Perfekt för körning med täta stopp som till exempel avfallshantering.

Insteget är ytterst lågt och det gör det lätt för alla i hytten att gå in och ut genom den helglasade pneumatiska högerdörren. Instrumentpanelen är omdesignad med bättre ergonomi,  mer förvaringsutrymmen och elektriskt manöverat solskydd i den enorma vindrutan.

Econic NGT finns som 4x2, 6x4 eller 6x2/4 med styrbara löpaxlar och totalvikter på 18 eller 26 ton, alla med luftfjädring som standard. Hjulbaserna kan man få från 3,450 – 5,700 mm och hytten i antingen 1,745 mm eller 1,295 mm invändig höjd med upp till tre passagerarplatser.

ESP, ASR och ABS är standard.

Mattias Nilsson

mattias.nilsson@daimler.com