Mercedes-Benz har sänkt CO2 utsläpp med 40 % på två bilgenerationer.

– Lanserar en ny Plug-In HYBRID var fjärde månad.

Mercedes-Benz satsning på plug-in hybrider tar just nu en helt ny fart. Fram till 2017 kommer man att lansera inte mindre än tio nya modeller som kombinerar eldriftens och förbränningsmotorns fördelar.

– Vi har sänkt genomsnittsförbrukningen i vårt modellprogram med 40 % på två bilgenerationer, säger Mercedes kommunikationschef Fredrik Wahrolén.

– Målet är att öka den takten och där kommer plug-in hybriderna spela en nyckelroll.

Plug-in hybridens kombination av eldrift och förbränningsmotor har alla förutsättningar att bli en stor framgång. Biltypen har två motorer – en elektrisk med laddningsbart batteri och en förbränningsmotor. Den kan köras på en motor i taget, eller med båda tillsammans för extra prestanda.

Mercedes räknar med att plug-in hybrider kommer att spela en viktig roll för att fortsatt sänka CO2-nivåerna. Redan nu har utsläppen från det europeiska modellprogrammet sänkts till ett genomsnitt på 129 g/km, vilket är 5 g lägre än för bara ett år sedan. Översatt till bränsleförbrukning är snittet nu nere på 0,51 liter per mil. Det är en sänkning av CO2-utsläppen med 40 % på bara två bilgenerationer.

Tio nya modeller till 2017

I höstas släpptes företagets lyxsedan S-Klass i plug-in hybridutförande och i dagarna kommer storsäljaren C-Klass med samma typ av drivlina – C 350 e. Båda modellerna kan köras flera mil på en laddning och sedan tar förbränningsmotorn vid. Batterierna laddas också vid inbromsning och elmotorn kan även gå in och ge extra kraft vid till exempel omkörningar. Det gör att man får verkligt sportiga egenskaper och samtidigt en mycket lång förbrukning vid vardagskörning.

– Mercedes kommer att lansera tio nya plug-in hybrider fram till 2017, fortsätter Wahrolén.

– Det blir en ny modell var fjärde månad.

På bilsalongen i Genéve visades ett exempel på vad som är på gång, i form av Concept V-ision e. Det är en plug-in hybrid baserad på V-Klass som kommer att få tillgång till fullvuxna 333 hästkrafter/600 Nm men som ska klara 5 mil på ren eldrift och få en snittförbrukning på bara 0,3 liter per mil.

– Vi har sänkt genomsnittsförbrukningen i vårt modellprogram med 40 % på två bilgenerationer.
Mercedes kommunikationschef Fredrik Wahrolén.
Mercedes kommer att lansera tio nya plug-in hybrider fram till 2017.
Mercedes kommunikationschef Fredrik Wahrolén.