• Mercedes-Benz/

Mercedes-Benz kommersiella fordon tog storslam i prestigefylld läsarundersökning – Sex förstaplaceringar för företagets skåp- och lastbilar

www.mercedespress.info . Mercedes-Benz kommersiella fordon har än en gång tagit hem segern i ETM publishing house läsarundersökning för ”Bästa kommersiella fordon 2010” och ”Bästa varumärke”. Mercedes-Benz vann hela sju kategorier. Vinnarna utsågs bland 171 kandidater av 7 700 deltagare i läsarundersökningen. Juryn bestod av läsare från populära facktidningarna lastauto omnibus, trans aktuell och Fernfahrer. Vid den officiella prisutdelningen var Mercedes-Benz kvällens stora vinnare.

– Vi är mycket stolta över utmärkelserna och vill tacka ETMs läsare för deras aktiva deltagande i omröstningen.”

Liksom tidigare år kom Mercedes-Benz Sprinter först i segmentet ”Skåpbilar och lastbilar upp till 3,5 ton”. Sprinter har tagit förstaplaceringen i kategorin fjorton år i rad. Sprinter är utrustad med en OM651-motor och uppfyller utsläppskraven i Euro 5.

Mercedes-Benz Atego vann kategorin ”Lastbilar upp till 7,5 ton”. Ategos styrka är kostnadseffektivitet, låg bränsleförbrukning, bra andrahandsvärde, hög kvalitet och tillförlitlighet. Modellen finns från 6,5 ton till 15 ton, med ökad lastkapacitet på upp till 16 tons totalvikt.

Mercedes-Benz flaggskepp inom lastbilar, Actros, tog en dubbelseger i läsarundersökningen. 2009 års bästa lastbil och vann kategorierna ”Långdistanstransporter” och ”Bästa tippvagn”.

Första pris i kategorin ”Midicoaches” gick till Mercedes-Benz Tourino, turistbussen med plats för 38 passagerare som möter den växande efterfrågan på mer lättmanövrerade bussar för mindre gruppresor. Tourino är unik i och med sin vinnande kombination av en bakre motor och framaxel med individuell fjädring plus ett komplett utbud av säkerhetsutrustning som inkluderar det elektroniska stabilitetsprogrammet ESP.

Citaro är en historisk bästsäljare bland linjetrafikbussar och vann kategorin ”Stadsbussar”. Bussen har levererats i över 27 000 exemplar sedan produktionsstarten 1998. Faktorer som regelbunden service i samtliga Europas större städer har bidragit till att göra Citaro till en internationell kändis.

Läsarna i undersökningen röstade än en gång fram Mercedes-Benz Charterway som vinnare i kategorin ”Uthyrning/leasing”. Detta var den fjärde segern i rad för tjänsteleverantören inom kommersiella fordon.

Anders Börgdal, PR/Brand Manager Mercedes-Benz Sverige AB Tel: +46 40 671 15 36 Mobil: +46 703 195 846 E-post: anders.borgdal@daimler.com

Denna pressrelease och högupplösta tryckfärdiga bilder kan laddas ned från vår presswebb http://www.mercedespress.info