Mercedes-Benz nya A-Klass

Form och funktion i sportig bil

Prispressare i kompaktklassen

Från 214 900 kronor

prisvärda tillvalspaket

I höst kommer Mercedes-Benz nya A-Klass till Sverige. Den helt nya modellen kommer att sätta en ny standard i kompaktklassen med ett från-pris på 214 900 kronor.

I den svenska standardutrustningen ingår bland mycket annat – aluminiumfälgar, luftkonditionering,  ljudsystem med sex högtalare och såväl USB-anslutning som Bluetooth. På säkerhetssidan märks trötthets- och kollisionsvarnare samt knäkrockkudde på förarplats.

Mercedes nya A-Klass är en sportig bil med modernt utseende, starka och bränsleeffektiva motoralternativ och där körglädje och säkerhet värderas lika högt. Nya A-Klass är Mercedes-Benz hittills mest flexibla bil när det gäller val av drivlina, utseende, interiör och utrustning.

Nya A-Klass är 18 centimeter lägre än föregångaren och kommer att finnas med en rad EU 6-godkända bensinmotoralternativ från 1,6 till två liters cylindervolym och med en effekt på mellan 122 hästkrafter/90 kiloWatt och 211 hk/155 kW. På dieselmotorsidan kommer det att finnas från 109 hk/80 kW till 136 hk/100 kW att välja på.

Nya A-Klass är modell nummer två (efter B-Klass) som bygger på Mercedes-Benz nya, framhjulsdrivna bottenplatta. A-Klass har multilänkarmsbakaxel och är förberedd för fyrhjulsdrivningen 4MATIC. Yttermåtten i den högaktuella, fyrdörrarsversionen är 4,3 meter lång, 1,8 m bred och 1,4 m hög. Fler modeller med sikte på andra kundönskemål kommer att presenteras, bland annat högprestandaversionen A-Klass AMG.

Redan vid första ögonkastet framgår det att formgivning spelat en stor roll vid framtagandet av nya A-Klass. Den moderna framtoningen går igen även i inredningen. Från försäljningsstarten i höst är nya A-Klass förberedd för integrering av iPhone. På sikt kommer även övriga telefonmärken att kunna anslutas till A-Klass system för telefoni, navigation, ljud och surfning på nätet.

På svenska marknaden kommer de primära utrustningspaketen att kallas Business och Business Plus i analogi med dagens C- och E-Klasser. Det konkurrenskraftiga från-priset kompletteras av många prisvärda utrustningspaket som bland annat innehåller följande:

* Businessmodellerna, tillägg 10 000 kronor

- tvåzoners klimatanläggning

- farthållare

- belysnings- och siktpaket (regnsensor, många belysta detaljer i inredningen, läslampor m m)

Business Plusmodellerna, tillägg 19 900 kronor, har utöver Business

- metalliclack

- Bi-Xenonstrålkastare

- aktiv parkeringsassistent

Till samtliga modeller av nya A-Klass finns ytterligare paket, två av dem innehåller bland annat följande:

AMG Sportpaket, tillägg 22 900 kronor (på Businessmodeller 14 900 kronor)

- AMG-Styling

- sportchassi

- avgassystem med dubbla slutrör

Urban Line, tillägg 13 900 kronor (på Businessmodeller 4 900 kronor)

- 17 tums aluminiumfälgar

- sportstolar fram

- konstläderklädsel/tyg

Andra exempel på prisvärda tillägg är navigation för 8 900 kronor inklusive tre års uppdatering av kartor och elektriskt inställbar förarstol med minnesfunktion för 3 120 kronor.

Nya A-Klass har de körsäkerhetssystem som Mercedes varit först med att utveckla och införa. För 3 000 kronor kan den förses med Pre-Safe som i en kritisk situation positionerar förare och åkande för bästa skyddseffekt och utöver sidokrockkuddar för frontal- respektive sidokrock ingår även knäkrockkudde för att minska risken för underglidning (ur bältet) i samband med frontalkollision.

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl