• Mercedes-Benz/

Mercedes-Benz nya B-Klass Rymlig kompaktbil med hög säkerhetsnivå, lågt luftmotstånd och helt ny drivlineteknik

www.mercedespress.info Mercedes-Benz nya B-Klass är omgjord från grunden. Det är den första modellen byggd på den nya, framhjulsdrivna bottenplatta som en rad nya Mercedes-modeller kommer att baseras på under kommande år. Aldrig tidigare har i Mercedes-Benz historia så många nyheter införts i samband med ett modellskifte: • kupén är rymligare än tidigare och sittställning mer upprätt • helt nya bensin- och dieselmotorer samt växellådor har utvecklats • karossen slår rekord i lågt luftmotstånd i kompaktklassen • bottenplattan är förberedd för alternativa bränslen • ett radarbaserat anti-kollisionssystem är standard • bland tillvalen finns automatisk avståndshållning och aktiv parkeringshjälp

Mercedes B-Klass med tilläggsnamnet Compact Sports Tourer är lägre än tidigare. Den sänkta tyngdpunkten i kombination med en nyutvecklad multilänkarmsbakaxel och direktare styrning gör nya B-Klass körgladare.

Trots att yttermåtten minskat (längd 4 359 millimeter, bredd 1 786mm och höjd 1 557 mm (= minus 86 mm)) är kupén rymligare än tidigare och sittställningen mer upprätt. Huvudutrymmet fram är generös 1 047 mm och benutrymmet bak är ytterst väl tilltaget (976 mm). Det betyder att nya B-Klass har längre benutrymme än såväl Mercedes E- som S-Klass.

Nya drivlinor

Inför introduktionen av nya B-Klass har Mercedes utvecklat nya drivlinor med motorn avsedd både för längs- och tvärmontering. En ny bensinmotorfamilj (M 270) sitter på tvären i nya B-Klass. Den har 1,6 liters cylindervolym, direktinsprutning och turbo. I Mercedes B 180 ger den 90 kiloWatt/122 hästkrafter respektive 200 Newtonmeter maximalt vridmoment. Motsvarande siffror i B 200 är 115 kW/156 hk och 250 Nm från 1 250 varv per minut.

Dieselmotorfamiljen (OM 651) är i nya B-Klass 1,8 l och ger i B 180 CDI 80 kW/109 hk respektive 250 Nm från 1 400 v/min. I B 200 CDI ger motorn 100 kW/136 hk och 300 Nm från 1 600 v/min.

I de nya drivlinorna ingår den av Mercedes-Benz utvecklade 7G-DCT med dubbelkoppling, som är en ytterst kompakt transmission och som kombinerar den manuellt växlade lådans effektivitet med automatlådans komfort och snabba växlingar. Den nya, manuella växellådan har sex växlar, den kännetecknas av att den är lättväxlad och har mycket låg inre friktion och vikt.

De nya drivlinorna har tagits fram med fokus på låg förbrukning. Av samma skäl har karossens utvecklats för lågt luftmotstånd och nya B-Klass har det lägsta värde en bil med kombibakdel som uppmätts: Cd 0,26. På sikt kommer ett speciellt ECO-paket till nya B-Klass och då sjunker värdet till Cd 0,24 med ytterligare förbättringar av luftströmmen genom motorrummet och runt bilen.

Radarbaserad säkerhet

Med nya B-Klass tar Mercedes-Benz ytterligare ett kliv in på säkerhetens väg. För första gången i kompaktklassen introduceras ett radarbaserat anti-kollisionssystem (CollisionPreventions Assist, CPA), som varnar föraren med ljus och ljud när vederbörande kommer för nära ett hinder. När bromspedalen trampas ned har bromssystemet anpassats för effektivast möjliga bromskraftfördelning.

Anti-kollionssystemet har inte bara utvecklats för tätortstrafik, utan fungerar i alla hastigheter och Mercedes-Benz säkerhetstekniker räknar med ett klart reducerat antal påkörningsolyckor med CPA.

Nya B-Klass är förberedd för nya, alternativa bränslen. Golvet är konstruerat så att det finns plats för exempelvis en bränslecell, batterier och gastankar.

Priserna på nya B-Klass är inte fastställda ännu. De kommer att tillkännages mellan introduktionen på Frankfurt-salongen och lanseringen på svenska marknaden i november. Målsättningen är att kunna erbjuda en miljöklassad B-Klass, utrustad och anpassad enligt de svenska tjänstebilsreglerna, för cirka 250 000 kronor.

För mer information: Sverker Dahl 24h mobile phone +46 705 91 55 00

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB Phone: +46 40 671 84 71 Fax: +46 40 671 84 70