Mercedes-Benz premiärvisar yrkesfordon Miljöanpassad transport är redan verklighet

www.mercedespress.info I morgon, onsdag, invigs årets största händelse inom yrkestrafiken Lastbil 2010. På det 300 000 kvadratmeter stora utställningsområdet Elmia i Jönköping visas flera hundra transport- och lastbilar ut. I Mercedes-Benz monter märks en klar satsning på bilar med sikte på låg miljöbelastning och tack vare standardiserade byggnationer kan svenska kunder erbjudas kostnadseffektiva lösningar.

Mercedes Atego BlueTEC HYBRID som är en distributionsbil vars drivlina består av diesel- och elmotor som gör att den klarar alla kommuners aktuella och föreslagna miljökrav.

Ett annat exempel på Stuttgart-företagets kraftansamling kring lägre miljöpåverkan är den Econic NGT som på utställningen är försedd med en kylcontainer. I stället för en traditionell motor har ekipaget ett kylaggregat som är hydrauldrivet med kraft från den biogasdrivna motorn.

För att ytterligare stärka miljöprofilen kring biogas visas för första gången i modern tid en Econic NGT som godkänts för transport av farligt gods. Meningen är att den skall användas för distribution av biogas till mackar och därmed ytterligare understryka det CO2-neutrala bränslets andel i kedjan från utvinning till användning.

Helt avgasfri på det lokala planet är Mercedes Vito E-Cell som visas på det utställningsområdet vid Vätterns södra strand. Det är en distributionsbil med cirka 13 mils räckvidd i max 80 kilometer per timma och med en laddning via trefasuttag på cirka sex timmar. Bilen, som byggs färdig vid fabriken, kommer till Sverige nästa år och är i inledningsskedet knuten till ett leasingförfarande över fyra år.

Färdigbyggd på fabrik är också en annan utställningsbil i Mercedes-Benz monter. För att få ned kostnaderna och upp effektiviteten erbjuder Stuttgart-företaget en tippbil med Meiller-flak som paketlösning.

Den ena verkliga tungviktaren heter Actros 32552 8x4 och är en dragbil avsedd för tung mycket tung last som fördelas på tridemkonstruktionen, alltså de tre baxaxlarna. Den andra är sverigedebuterande Mercedes-Benz Zetros som är ett kapabelt fordon avsedd för kraftbolag, räddningstjänst med flera som har behov av kombinationen framkomlighet och lyftkapacitet långt över vardagliga behov.

- Mässan, som arrangeras vartannat år, är en mönstring av yrkesfordon som är mycket viktig. Tekniken går snabbt framåt, inte minst på miljöområdet och därför känns det angeläget att vara med och visa hur långt vi har kommit, säger Jörg Himmelmann, VD på Mercedes-Benz Sverige AB.

Anders Börgdal, PR/Brand Manager Mercedes-Benz Sverige AB Tel: +46 40 671 15 36 Mobil: +46 703 195 846 E-post: anders.borgdal@daimler.com