Mercedes-Benz senaste personbil färdig

V-Klass lika funktionell som välutrustad

Tre storlekar, tre dieselalternativ

- flexibel inredning för max åtta

Nu begår Mercedes V-Klass sin världspremiär. Den är, med sina upp till åtta sittplatser, Mercedes-Benz största personbil. Från start finns V-Klass med en karosstorlek,  i två utföranden och med tre dieselmotoralternativ.

Förstärkta hjulupphängningar, krängningshämmare för maximal komfort och adaptiva stötdämpare gör att den uppför sig som en personbil. Till V-Klass finns alla de säkerhetssystem som Mercedes varit först med att utveckla och införa som standard eller tillval på övriga personbilsmodeller.

Priset på V-Klass stiger med någon eller några få procent jämfört med motsvarande modell av dagens Viano.

Det syns på långt håll att V-Klass (internt 447) är en personbil med karaktäristisk Mercedes-front. För att ytterligare understryka släktskapet med sina mindre syskon kan den beställas i Avantgarde-utförande med exempelvis LED-belysning samt läderklädsel och trä på instrumentpanelen.

V-Klass introduceras i ett karossutförande:

* Lång med 3,2 meters axelavstånd, längd 5,14 meter

Första halvåret 2015 tillkommer:

* Kompakt med 3,2 m axelavstånd, längd 4,89 m

* Extra lång med 3,43 m axelavstånd, längd 5,37 m

Modell V 200 CDI V 220 CDI V 250 BlueTEC
Antal cylindrar/motortyp 4/R 4/R 4/R
Cylindervolym  (cm3) 2.143 2.143 2.143
Motoreffekt (kW/PS varvtal) 100/136vid 3.800 120/163vid 3.800 140/190vid 3.800
Max vridmoment (Nm varvtal) 330 vid1.200–2.400 380 vid1.400–2.400 440 vid1.400–2.400
Avgasnorm Euro 5/III Euro 5/III Euro 6/I
Förbrukning  (l/100 km) 6,1 (5,8) 5,7 (5,7) – ( 6,0)
CO2-utsläpp (g/km) 159 (152) 149 (149) – (157)
Acceleration 0–100 km/h (sek) 13,8 (12,8) 11,8 (10,8) – (9,1)
Toppfart (km/h) 183 (181) 194 (195) – ( 206)

Siffror inom parentes gäller sjustegad automatlåda, 7G-Tronic

Motoralternativ (se bilagd PDF bilaga)

Gemensam nämnare för samtliga dieselmotorer är att de drar mindre bränsle än föregångarna. I toppmodellen i BlueTEC-utförande är förbrukningen sänkt med 28 procent och den uppfyller redan nu Euro 6 avgasnorm.

Utöver att V-Klass kan beställas i Avantgarde-utförande finns det en hel rad tillval som gör att köparen kan "skräddarsy" den helt efter egna önskemål. Mercedes största personbil levereras som standard med fyra så kallade kaptensstolar bak. Alternativt kan den beställas med en eller två tresitssoffor, som gör den upp till åttasitsig. Samtliga platser bak har inbyggda bälten med försträckare och ställbara nackskydd. För den som vill, är det enkelt att möblera de fyra bakre stolar så att man sitter vis-à-vis - med eller utan centralt bord.

Öppningsbar bakruta

En efterlängtad finess är den separat öppningsbara bakrutan. I stället för att öppna hela bakdörren, som kan förses med elektrisk manövrering, kan bakrutan fällas upp och saker som placerats på ett förstärkt insynsskydd blir åtkomliga. Den finessen är det många som längtar efter när parkeringsutrymmet är begränsat.

Den motorstarkaste modellen har sjustegad automatlåda som standard, på övriga är det tillval. Listan över övriga tillval kan göras lång. Alla de säkerhetssystem som Mercedes varit först med att utveckla och införa som standard eller tillval på övriga personbilsmodeller finns till den senaste och största personbilen. Farthållare med automatisk avståndshållare till framförvarande, uppsikt i döda vinkeln och påminnelse om att bilen är på väg in i angränsande körfält är några av de säkerhetshöjande system som finns att tillgå. Både kollisionsvarnaren (Attention Assist) och sidvindsassistent är standard.

En lysande idé

En annan lysande idé Mercedes-Benz utvecklat är möjligheten att förse V-Klass med LED-baserad belysning (ingår i Avantgarde) i kombination med automatisk ljusbildsreglering. LED-belysningen ger ordet nattkörning en helt ny innebörd genom att helljuset används som "bas" och nedbländning bara görs för andra fordon. Exempelvis belyses hela avståndet mellan den egna bilen och framförvarande. Mötande riskerar aldrig att bli bländade eftersom helljusbilden skärmar av det område där det fordonet befinner sig i.

För att tillfredsställa olika förares körsätt finns det möjlighet att välja körprogram: ekonomi, sport, komfort eller manuell. Med de tre sistnämnda körprogrammen ger motorn vid fullgasacceleration tio extra kW effekt och 40 Nm högre vridmoment. I V-Klass 250 BlueTEC är det lika med att effekten tillfälligt höjs till 150 kW och vridmomentet toppar 480 Nm.

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl