Mercedes-Benz senaste personbil här:

V-Klass lika rymlig som välutrustad

Tre storlekar, tre dieselalternativ

- flexibel inredning för max åtta

Nu kommer Mercedes V-Klass till Sverige. Med upp till åtta sittplatser är den Mercedes-Benz största personbil hittills. Från säljstarten i slutet av juni finns V-Klass i en karosstorlek, med tre utrustningsnivåer och lika många dieselmotoralternativ.

I vår kommer V-Klass (internt 447) i både en längre och en kortare version. Utöver V-Klass i standardutföranden från 425 000 kronor, finns V-Klass Avantgarde från 496 000 kr och året ut den fullutrustade Edition 1, som kostar 755 600 kr.

V-Klass Avantgarde skiljer sig från standardmodellen genom att bland annat vara utrustad med LED-belysning, läderklädsel och trä på instrumentpanelen.

I version 1:s utrustning ingår dessutom ”Parkeringspaket” med 360-graders kamera, uppkoppling till internet via COMAND Online, som också styr Burmester ljudsystem. Vidare har Edition 1 elmanövrerad baklucka med separat öppningsbar bakruta (EASY-PACK). Assistanspaket med kollisionsvarnare, kurshållnings- och dödvinkelassistent ingår också. För att skilja Edition 1 från övriga V-Klass rullar den på 19 tums aluminiumfälgar och har sportfjädring, aktiv sätesventilation i framsätena samt automatisk klimatanläggning samt el-manövrerade skjutdörrar.

Hjulupphängningarna på V-Klass är som på övriga Mercedes personbilar, avstämda för maximal komfort. Krängningshämmarna och de adaptiva stötdämparna bidrar liksom den hastighetsberoende styrningen till att göra körupplevelsen angenäm. I kombination med automatlåda finns möjlighet att välja tre olika körprogram (Agility Control) som inte bara reglerar stötdämpningen mellan standard, komfort och sport, utan också påverkar motorns gensvar på gaspådrag samt den sjustegade automatlådans upp- och nedväxlingspunkter.

Med de tre sistnämnda körprogrammen ger motorn tio extra kiloWatt (kW) och 40 Newtonmeter högre vridmoment vilket i fallet V 250 BlueTEC är lika med att effekten tillfälligt höjs till 150 kW och vridmomentet toppar 480 Nm.

Till V-Klass finns alla de säkerhetssystem som Mercedes varit först med att utveckla och införa som standard eller tillval på övriga personbilsmodeller. Telematiken är i grunden densamma som på högaktuella C-Klass Sedan och Kombi.

Det syns på långt håll att V-Klass är en personbil med karaktäristisk Mercedes-

front och stora strålkastare. På nära håll går det inte att ta miste på att inredningen är lika påkostad som i de senaste personbilsserierna från Mercedes – inklusive det så kallade Comand-vredet.

V-Klass introduceras i ett karossutförande:

* Lång med 3,2 meters axelavstånd, längd 5,14 meter

Första halvåret 2015 tillkommer:

* Kompakt med 3,2 meters axelavstånd, längd 4,89 meter

* Extra lång med 3,43 meters axelavstånd, längd 5,37 meter

Modell V 200 CDI V220 CDI V 250 BlueTec
Antal cylindrar/motortyp 4/R 4/R 4/R
Cylindervolym (cm3) 2.143 2.143 2.143
MotoreffektkW/PS varvtal) 100/136vid 3.800 120/163vid 3.800 140/190vid 3.800
Max vridmoment(Nm varvtal) 330 vid1.200-2.400 380 vid1.400-2.400 440 vid1.400-2.400
Avgasnorm Euro 5/III Euro 5/III Euro 6/I
Förbrukning (l/100 km) 6,1 (5,8) 5,7 (5,7) - (6,0)
CO2-utsläpp (g/km) 159 (152) 149 (149) - (157)
Acceleration 0-100 km/h (sek) 13,8 (12,8) 11,8 (10,8) - (9,1)
Toppfart (km/H) 183 (181) 194 (195) - (206)

Siffror inom parentes gäller sjustegad automatlåda, 7G-Tronic

Gemensam nämnare för samtliga dieselmotorer är att de drar mindre bränsle än föregångarna. Toppmodellen i BlueTEC-utförande är förbrukningen sänkt med 28 procent och de uppfyller redan nu Euro 6 avgasnorm.

Utöver att V-Klass kan beställas i Avantgarde-utförande finns det en hel rad tillval som gör att köparen kan beställa den helt efter egna önskemål (se separat pris-

lista). Mercedes största personbil levereras som standard med fyra så kallade kaptensstolar bak. Alternativt kan den inredas helt efter köparens önskemål. Exempelvis med en eller två tresitssoffor, som gör den upp till åttasitsig. Samtliga platser bak har inbyggda bälten med försträckare och ställbara nackskydd. För den som vill är det enkelt att möblera fyra bakre stolar så att man sitter vis-à-vis med eller utan centralt bord.

Den motorstarkaste modellen har sjustegad automatlåda som standard, på övriga är det tillval. Listan över övriga tillval kan göras lång. Alla de säkerhetssystem som Mercedes varit först med att utveckla och införa som standard eller tillval på övriga personbilsmodeller finns till den senaste personbilen. Farthållare med automatisk avståndshållare till framförvarande, uppsikt i döda vinkeln och påminnelse om att bilen är på väg in i angränsande körfält är några av de säkerhetshöjande system som finns att tillgå. Både kollisionsvarnaren (Attention Assist) och sidvinds-assistent är standard.

Mercedes-Benz Sverige AB förhandlar för närvarande med koncernledningen i Stuttgart om framtagandet av en så kallad FleetEdition – en V-Klass 220 CDI automat med utrustning som vänder sig till företag.

– De stora framgångar vi rönt med A-, B-, C- och E-Klass samt GLK FleetEdition har givit oss blodad tand, säger Anders Svensson, ansvarig för försäljning av bilar till företag.

OBS - många högupplösta bilder på www.mercedespress.info

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl