Mercedes-Benz skapar framtidens lastbil – med autopilot och miljötänk

Inom tio år kan lastbilar köras automatiskt på motorvägar. Det menar man på Mercedes-Benz som nu presenterar sin framtidsstudie Future Truck 2025.  Automatisk körning på långa sträckor kommer att öka säkerheten samtidigt som miljöpåverkan minskar.

– Vårt slutliga mål är att göra lastbilstrafiken helt fri från olyckor, säger Wolfgang Bernhard från Daimler Trucks.

Redan i juli gjorde Daimler Trucks en uppskattad demonstration där man körde med systemet, som kallas Highway Pilot, i hastigheter upp till 80 km/h i riktiga trafiksituationer på A14 i närheten av tyska Magdeburg. När lastbilen kommer ut på motorvägen sätter föraren på Highway Pilot och bilen går in i självkörande läge och sköter sig själv vad gäller avstånd, hastighet, kurshållning och navigation.

Systemet fungerar genom stereokameror som med avancerad mjukvara analyserar all information om omgivande föremål – bilar och lyktstolpar såväl som fotgängare och andra medtrafikanter. En uppsättning radarsensorer på lastbilens sidor gör ett liknande jobb. Backspeglarna har ersatts av kameror vars bilder visas på displayer i hytten. Genom nya, trådlösa nätverksstandarder som kommer att finnas i allt fler bilar i framtiden kan alla fordon på vägen hålla koll på varandra och hålla säkra avstånd. Är det en olycka längre fram på vägen skickar bilarna dessutom vidare informationen bakåt längs vägen för att kunna förbättra trafikflödet.

Chauffören blir dock inte på något sätt överflödig. Men liksom en pilot blir hans eller hennes roll mer av övervakande karaktär under de långa transportsträckorna. Samtidigt kan föraren arbeta med transportdokument och administration vilket kommer att förenkla livet för enbilsåkare betydligt. Föraren förvandlas lite till en mobil transportledare.

Unik design

Även designen av Future Truck skvallrar om att det är en unik lastbil. Bland annat saknas traditionella strålkastare helt… Men i själva verket utgörs hela fronten av LED-ljus som kan lysa i olika mönster och färger beroende på behov. Vid vanlig körning ges vanligt vitt ljus, men när bilen körs själv ersätts detta av ett pulserande blått sken.

Även interiören är helt annorlunda. Med stora träytor och möjlighet att vrida förarstolen 45 grader även under färd.

Projektet svarar på frågan om hur vi kan revolutionera fyra huvudområden inför framtiden. Hur ökar vi bränsleeffektivitet, säkerhet, helhetsekonomi och vägnätverksuppkoppling för våra yrkesförare?

– Vi är mycket angelägna om att starta serieproduktionen och få ut de här nyheterna på marknaden så snart som möjligt, sade Wolfgang Bernhard.

– Tekniken finns - nu är utmaningen att fortsätta att ha en öppan dialog med alla inblandade så att den självkörande lastbilen kommer att vara en accepterad del av vår trafik om tio år.

Fler bilder på www.mercedespress.info

Vårt slutliga mål är att göra lastbilstrafiken helt fri från olyckor.
Wolfgang Bernhard