• Mercedes-Benz/

Mercedes-Benz transportbilar storvinnare vid bilmässan i Leipzig – Vito och Sprinter tog förstaplatsen i tre viktiga kategorier

www.mercedespress.info För tjugonde gången har bilmässan Auto Mobil International hållits i Leipzig. Mercedes-Benz firade jubileet med att ta emot flera utmärkelser för de framgångsrika Sprinter- och Vitomodellerna. Bland annat erövrade Mercedes-Benz första platsen i den nyinstiftade kategorin ”Alternativa drivsystem”.

Jurymedlemmarna poängsatte funktionalitet, komfort, köregenskaper, design och ekonomisk effektivitet. Sammantaget utvärderade juryn inte mindre än 540 provkörningsmoment på en total sträcka om 7 000 kilometer i Leipzigs omgivningar.

Transportbilarna Sprinter och dieseldrivna Vito representerade Mercedes-Benz i tävlingen. Sprinter vann för femte året i rad kategorin ”Transportbilar upp till 3,5 ton”. Vito segrade för femte året i rad i kategorin ”Transportbilar upp till 3 ton”.

För första gången utsågs vid årets mässa en vinnare i kategorin ”Alternativa drivsystem”. Segrare blev Mercedes-Benz Sprinter NGT. Sprinter NGT med bivalent biogasdrift är särskilt utformad för att fungera i stadsmiljö. Topprankingen berodde främst på de låga utsläppen men Sprinter NGT kan också skryta med låga underhållskostnader.

För mer information kontakta: Anders Börgdal, PR/Brand Manager Mercedes-Benz Sverige AB Tel: +46 40 671 15 36 Mobil: +46 703 195 846 E-post: anders.borgdal@daimler.com

Denna pressrelease och högupplösta tryckfärdiga bilder kan laddas ned från vår presswebb http://www.mercedespress.info