Mercedes C-Klass ”Årets bil” i Australien

Nya Mercedes C-Klass har utsetts till ”Årets bil” i Australien. Mercedes segrade även med CLS i kategorin bästa bil över 100.000 dollar och med A45 AMG i kategorin bästa sportbil 50.000–100.000 dollar.

Framgångarna fortsätter för Mercedes. 2014 har varit ett sällsynt framgångsrikt år för kvalitetsmärket från Stuttgart, både på banan och i försäljningshallarna. Nu har Mercedes C-Klass utsetts till ”Årets bil” i Australien, i konkurrens med totalt 220 modeller. Motiveringen tar upp teknisk överlägsenhet, kvalitet och en känsla av lyx som vanligtvis kostar det tredubbla. Även faktorer som driftskostnad och värdebevarande förs fram som viktiga argument.

Mercedes C-Klass blev alltså totalsegrare och segrade även i kategorin "Best Medium Car over $50,000". Märket knep också segern i två andra kategorier. Mercedes-Benz CLS utsågs till bästa bil över 100.000 australiska dollar och A45 AMG utsågs till bästa sportbil i nivån 50.000–100.000 australiska dollar.

Nya C-Klass vann nyligen även det tyska motormagasinet Auto Zeitungs prestigefyllda läsarpris Auto Trophy.

Mer om Australia Car of the Year awards 2014:
www.mynrma.com.au/motoring-services/reviews/best-car-australia.htm