Mercedes C-Klass Coupé - sportig och bränslesnål

Den fyrsitsiga, tvådörrars modellen har korta överhäng och starkt lutande framruta för att framhäva sportigheten. Sidvyn är markerat kilformad och redan från försäljningsstaren i vår finns fem motoralternativ, som alla har lägre förbrukning än respektive föregångare.

Försäljningen startar i mars och de första bilarna rullar av bandet i juni. Priset är inte fastställt ännu. Mercedes-Benz Sverige AB räknar med att det skall hamna under 7,5 basbelopp på cirka 320 000 kronor.

Utöver det sportiga fram- och bakpartiet, kännetecknas nya C-Klass Coupé av en ny inredning, som inkluderar valet av vit och svart pianolack på vissa ytor. De fyra sittplatserna är skålade för bra sidostöd och som tillval finns fällbart, delbart baksäte. Bakåtsikten är mycket bra tack vare det korta överhänget, bakluckan är försedd med ett plåtveck för att tillsammans med baklyktorna framhäva bilens bredd.

För lägre förbrukning och miljöpåverkan införs nya motorer, den sjuväxlade automatlådan i moderniserat utförande och start/stopp-funktion. Samtliga bensinversioner har direkt bränsleinsprutning. En av höjdpunkterna i motorrummet är den nya V6-motorn i C 350 BlueEFFICIENCY, som ger 306 hk/225 kW effekt och 370 Nm vridmoment, vilket skall jämföras med dagens 292 hk/215 kW och 365 Nm. Ändå har förbrukningen sänkts med 31 procent till 6,8 l/100 km tack vare BlueDIRECT bränsleinsprutning.

Telematik

Nya C-Klass Coupé har den ny generation telematik, som debuterade i nya C-Klass Sedan och Kombi och som kommer att återfinnas i kommande Mercedes-modeller. Bland nyheterna marks förenklat hanterande, större teckenfönster (display), SMS sändning/mottagning, Bluetooth-anslutningar till kringutrustning och en USB-anslutning. Multimedia systemet Comand Online erbjuder internetanslutning.

När bilen står still går det att ”surfa på nätet” och genvägar till väderinformation och sökning via Google är förberedda. Nedladdning av färdvägar på en dator kan med lätthet överföras i Google Maps till telematiken i bilen. Stadskärnor visas i 3D som ger en äkta djupkänsla.

På den nya C-Klass Coupé kan standardradion från början kompletteras med en navigationsenhet, som beräknas kosta cirka 9 000 kr och som integreras den i färgskärmen mitt på panelen.

Preliminära motordata för Mercedes-Benz nya C-Klass Coupé (tysk standardversion) återfinns i PDF som kan laddas ner nedan.

Många av de säkerhetssystem som Mercedes-Benz utvecklat och infört på större modeller blir tillgängliga på nya C-Klass Coupé: Aktiv dödvinkel- och kurshållningsassistent, farthållare med automatisk avståndshållning, automatisk ljusbildsreglering, trötthetsvarnare – för att bara nämna några.

Fler bilder samt pressrelease med motorinfo på

För ytterligare information: Sverker Dahl +46 705 91 55 00 e-post: sverker.dahl@daimler.com