Mercedes Citan krocktestad av Euro NCAP

- skyddet av föraren i sidled får toppbetyg

Små och stora barn

skyddas maximalt

• mycket bra skydd i sidled för både förare och framsätespassagerare

• perfekt skydd av små och stora barn i bilbarnstolar

• ESP, bältespåminnare och ”fartbegränsare” får beröm

Det är det positiva resultat organisationen Euro NCAP (Europeiska New Car Assesment Programme) kommit fram till efter ett nyligen genomfört krocktest av Mercedes Citan Kombi, som offentliggjordes på onsdagen.

Euro NCAP krocktestade Mercedes Citan när modellen var alldeles ny. Den gången kritiserades den på några punkter. Därför fick den tre stjärnor. Resultatet betraktades av många som orättvist eftersom utvärderingen av krockproven ändrats (2009) sedan liknande bilar krocktestats senast.

Nu har Euro NCAP krocktestats Citan igen med fokus på tidigare kritik och nu får den fyra stjärnor, enligt den nya utvärderingen.

Så här skriver Euro NCAP:
”Förbättringarna av sidokrockkuddarna var lyckade och Citan gav bästa tänkbara skydd för alla delar av kroppen vid barriärprov i sidled medan det så kallade stolpprovet i sidled avslöjade en liten svaghet av skyddet av bröstkorgen. Mätvärden från barndockorna, som representerar en 1,5- och en treåring, visar att de sitter så säkert det är möjligt.”

Fotgängarskyddet har inte testats om. Den höga, relativt mjuka fronten får beröm men delar av motorhuven och takstolparna kritiseras för att var skadeframkallande.

Provet i siffror

Euro NCAP värderar varje prov för sig och ger betyg i procent. Den fyrstjärniga Citanen får följande fördelning:

– Skyddet av vuxna fram (frontal och sidobarriär samt stolpprov) 79 procent

– Skyddet av barn i framåtvända bilbarnstolar i baksätet (frontal och i sidled) 81 procent

– Fotgängarskydd (påkörning av vuxen) 56 procent

– Aktiva körsäkerhetssystem (anti-låsbromsar ABS, anti-sladd ESP, bältespåminnare, fartbegränsare med flera) 70 procent

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl

Mail: sverker.dahl@daimler.com

Phone: 46 40 671 84 71
Fax: 46 40 671 84 70

Förbättringarna av sidokrockkuddarna var lyckade och Citan gav bästa tänkbara skydd för alla delar av kroppen vid barriärprov .
Euro NCAP