Mercedes-försäljningen slog nytt rekord 2011 - ökningen dubbelt så stark som marknadens

www.mercedespress.info För tredje året i rad ökar Mercedes-Benz personbilsförsäljning rejält och med utgången av 2011 nåddes det bästa försäljningsresultatet i modern tid med 11 842 nya bilar, enligt BIL Sweden:s preliminära försäljningssiffror.

- Vi är mycket nöjda med de senaste årens försäljningsutveckling. Vi tog oss, till skillnad från de allra flesta, igenom krisåret 2009 med ökad försäljning. Sedan dess har vi kunnat skörda nya segrar varje år, säger Johan Olsson, försäljningsansvarig för Mercedes personbilar på Mercedes-Benz Sverige AB, och han fortsätter:

- Vi har satsat hårt på klassiska Mercedes-modellerna som C- och E-Klass både till privatpersoner och på företagssidan och det har givit god utdelning.

- Vi väntar oss mycket av 2012. I november tog nya B- och M-Klass plats på scen och mottogs med jubel. Redan nu har vi sålt men inte hunnit leverera drygt 500 B-Klass och 250 M-Klass, som är den i särklass mest sålda suv:en.

2011 hade Mercedes två modeller med på den så kallade 25 i topp-listan och när nya B-Klass kan levereras i takt med efterfrågan är det mycket som talar för att även den kommer att ta sig in där.

- Vi tar oss an 2012 med glädje och tillförsikt. Inom kort ikläder sig den helt nya sportvagnen Mercedes SL sin historiska roll som den bästa kombinationen av prestanda, körglädje och komfort. I kulisserna väntar också nya modeller på att få göra entré under året, slutar Johan Olsson.

För mer information: Sverker Dahl PR Man Mercedes-Benz Sverige AB Phone: +46 40 671 84 71 Fax: +46 40 671 84 70