Mercedes inviger Geneve-salongen med extrem G-Klass

Mercedes G-Klass räknas av många som världens bästa terrängbil, men nu får den en hård match - av Mercedes G-Klass! Lagom till Geneve-salongen visar Mercedes nämligen upp G 500 4x4². En nästan produktionsfärdig konceptbil med portalaxlar och 45 cm markfrigång.

G 500 4x4² är så extrem som en terrängbil kan vara. Receptet har varit enkelt - ta drivlinan från hyperpotenta sexhjulsdrivna G 63 AMG 6x6, ta bort en axel och kombinera med det nyutvecklade variabla chassit och karossen från ”vanliga” G-Klass. Lägg till en ny 4-liters V8 med dubbelturbo och 422 hästar, samt 22-tums fälgar med 325 mm breda däck.

Resultatet är en bil med 45 cm markfrigång som klarar av att vada i upp 1 meter djupt vatten. Mycket tack vara de så kallade portalaxlarna där axeln inte är infäst i mitten av hjulet utan ansluter högre upp. Dessutom står den rejält bredbent på marken och har en spårvidd som är nästan 30 cm bredare än en vanlig G-Klass. I kombination med den justerbara fjädringen i sportläge gör det att bilen trots sin höjd ligger som en sportbil på vägen.

Klä det hela i en fluorescerande gul lack och du har en bil som inte går att missa.

G 500 4x4² visas för första gången på bilsalongen i Geneve den 5-15 mars.

Fler pressbilder på www.mercedespress.info