Mercedes lanserar Startklar - Elva nyckelfärdiga lastbilar för svenska vägar.

Mercedes-Benz fortsätter sin satsning på den svenska lastbilsmarknaden. På ELMIA Lastbil 2014 lanserar man en hel serie på elva olika nyckelfärdiga lastbilsmodeller inom Startklar-konceptet, speciellt byggda för den svenska marknaden.
– Bilarna är helt klara för svenska åkare, säger Mattias Nilsson på Mercedes-Benz Sverige.
– Till och med månadskostnaderna är uträknade.

Att köpa lastbil är ofta en ganska komplicerad process med många inblandade aktörer. Som åkare är det svårt att jämföra olika alternativ utan att lägga ner väldigt mycket tid.

– Vi har tittat på marknaden och grupperat de antal olika lastbilsutföranden som säljs mest, säger Mattias Nilsson på Mercedes-Benz Sverige.

– VI har tittat på elva av dessa och byggt helt färdiga lastbilar. Den som kan välja en sådan bil får veta på öret vad den kostar i månaden redan från början. Dessutom kan han eller hon se ”sin bil” i förväg och får betydligt kortare leveranstid.

Mercedes har tagit fram tre olika dragbilar, tre fjärrskåp varav två med kylaggregat, tre distributionsbilar och två anläggningsbilar med lastväxlare.

– Ett typexempel är vår senaste tridemväxlare, säger Mattias.

– En tridem är perfekt för många av de som enbart kör på svenska vägar, men kräver långa ledtider och är lite av en specialbeställning Nu kan man beställa en sådan direkt från oss med kort eller omgående leverans utan att behöva fundera på axlar och vikter, eftersom vi redan har gjort det jobbet.

Lastbilarna säljs också med färdiga finansieringar, mer att likna vid hyra. Alltså utan kontantinsats, men med serviceavtal och med en möjlighet att lämna åter bilen vid avtalets slut.

– Priserna vi anger kan givetvis variera beroende på vagnparker och annat, men vi vill att alla ska se vad det kan kosta även om du kanske är ny i en viss del av branschen. Man ska kunna jämföra skillnaden mellan kyl- och frysbil till exempel. Och man ska se månadskostnaden eftersom det är den man använder i sitt budgetarbete.

Alla lastbilarna säljs också med komplett ansvar från Mercedes.

– Som kund köper du bilen av din Mercedes-återförsäljare och det är också denne som har hela ansvaret. Åkaren ska aldrig behöva ta en diskussion med till exempel en påbyggare.

Alla lastbilarna har en hög utrustningsnivå och alla Actros-bilar har till exempel den förutseende farthållaren PPC, liksom telematiksystemet FleetBoard. Alla dragbilar har hytt med full ståhöjd och plant golv.

– Ska man sälja färdiga lastbilar så måste de vara byggda som kunderna verkligen vill ha dem. Det får inte handla om lockpriser och nakna bilar.

Mercedes presenterar det nya Startklar-sortimentet på Lastbil 2014 på ELMIA, med premiär den 20 augusti.

Fler bilder och mer information om de elva olika modellerna  på www.mercedespress.info

Mattias Nilsson

mattias.nilsson@daimler.com

Bilarna är helt klara för svenska åkare, Till och med månadskostnaderna är uträknade.
Mattias Nilsson