Mercedes nya ”sportbil” V-Klass officiell bil för IRONMAN triathlon

I samband med lanseringen av Mercedes rymligaste personbil någonsin – V-Klass - gör biltillverkaren en stor satsning på triathlon. Mercedes V-Klass är i sommar officiell bil under nio deltävlingar i den superhårda IRONMAN European Tour. Till Sverige kommer touren med en deltävling i Kalmar den 16 augusti.

Begreppet sportbil förknippas ofta med små och snabba bilar. Men faktum är att de som ägnar sig åt sport oftast har behov av en rymlig bil som ger utrymme för en aktiv livsstil.

Det är extra tydligt i triathlon där de tävlande både behöver plats för cyklar och annan utrustning, och dessutom ofta vill kunna ha möjligheten att bo i sin bil under tävlingarna.

– Den som tävlar i Triathlon har inte bara med sig cykel, reservdelar och annan utrustning, utan även mat, tält och annat, säger Lalenya Tedfors på Mercedes-Benz Sverige AB.

– Man kör ofta långt för att komma till tävlingen, är ofta på plats någon dag i förväg, och bilen fungerar som en bas under tävlingshelgen. Med en bil som V-Klass får man plats med allting och kan dessutom bo i bilen skyddad från väder och vind.

Mercedes V-Klass som lanseras i sommar är Mercedes rymligaste personbil någonsin. Med 6, 7 eller 8 sittplatser som kan justeras och placeras på en mängd olika sätt - eller tas ur helt eller delvis.

8 personer och 0,57 liter per mil

Mercedes har lagt stora resurser på att ge V-Klass komfort och vägegenskaper i samma klass som sina mer traditionella modeller. Här finns funktioner som aldrig tidigare setts på en bil i den här klassen: trötthetsvarnare, farthållare med radar, sidvindsassistent och kurshållningsassistent bland annat.

Men det kanske mest fascinerande är att man fått ner bränsleförbrukningen på denna stora bil till nivåer som tidigare inte var möjliga. V220 CDI klarar sig på 0,57 liter per mil vid blandad körning. En förbrukning som för bara några år sedan var förbehållen småbilar!
Slår man ut förbrukningen på ”personkilometer” så är V-Klass en av de bränslesnålaste bilarna på marknaden idag.

Iron Man Triathlon
Triathlon har sitt ursprung i Ironman tävlingarna som började på Hawaii 1978. 3,8 km simning i öppet vatten, ett landsvägslopp på cykel över 18 mil och som final ett marathonlopp.

Idag är Triathlon en global sport med OS-status, och man har tävlingar över en mängd distanser men alltid med de tre grenarna.

På IRONMAN European Tour tävlar man i de ursprungliga distanserna. Tävlingen kommer till Kalmar den 16 augusti.

Mer information om Mercedes V-Klass hittar du här

Besök Mercedes-Benz Pressrum "www.mercedespress.info" för mer information och fler bilder.

För mer info:

Lalenya Tedfors