Mercedes nya A-Klass;  Form och funktion i   sportig framtoning

Plats på scen för Mercedes-Benz helt nya A-Klass. En utpräglat sportig bil med modernt utseende, starka och bränsleeffektiva motoralternativ och där körglädje och säkerhet värderas lika högt. Nya A-Klass är Mercedes-Benz hittills mest flexibla bil när det gäller val av drivlina, utseende, interiör och utrustning.

Nya A-Klass är 18 centimeter lägre än föregångaren och kommer att finnas med en rad bensinmotoralternativ från 1,6 till två liters cylindervolym och med en effekt på mellan 115 hästkrafter/90 kiloWatt och 211 hk/155 kW. På dieselmotorsidan kommer det att finnas från 109 hk/80 kW till 170 hk/125 kW att välja på.

De svenska priserna är inte fastlagda ännu men Mercedes-Benz Sverige AB räknar med att A-Klass får ett lika konkurrenskraftigt pris som gjort nya B-Klass känd som mycket prisvärd.

Nya A-Klass är modell nummer två som bygger på Mercedes-Benz nya, framhjulsdrivna bottenplatta. A-Klass har multilänkarmsbakaxel och är förberedd för fyrhjulsdrivningen 4MATIC. Yttermåtten är 4,3 meter lång, 1,8 m bred och 1,4 m hög.

Redan vid första ögonkastet framgår det att formgivning spelat en stor roll vid framtagandet av nya A-Klass. Den moderna framtoningen går igen även i inredningen. Från försäljningsstarten i höst är nya A-Klass förberedd för integrering av iPhone. På sikt kommer även övriga telefonmärken att kunna anslutas till A-Klass system för telefoni, navigation, ljud och surfning på nätet.

På svenska marknaden kommer de primära utrustningspaketen att kallas Business och Business Plus i analogi med dagens C- och E-Klasser. Dessutom finns det ett AMG Sportpaket, som kännetecknas av ett antal röda accenter på in- och utsida. Samtliga versioner kan förses med tonade rutor och en rad interiördetaljer för att skapa en lyxigare atmosfär.

Från produktionsstarten finns det åtta motorer att välja bland. Bensinmotorerna har från 1,6 till två liters cylindervolym, med en effekt på mellan 115 hästkrafter/90 kiloWatt och 211 hk/155 kW. Samtliga har direkt bränsleinsprutning och turbo. På 1,6 litersmotorn debuterar ett system kallat Camtronic, som innebär att inloppsventilerna begränsar gasflödet så att förbrukningen sjunker i jämn hastighet.

Dieselmotorerna (CDI) har från 109 hk/80 kW till 170 hk/125 kW. Även dieselmotorerna har direkt bränsleinsprutning och turbo. Gemensam nämnare för alla motoralternativ är stop/start-funktionen, som har störst positiv inverkan på förbrukningen i stadstrafik, och antingen sexväxlad, manuell växellåda eller sjustegad automatlåda 7G-DCT med dubbelkoppling.

Mercedes nya A-Klass är den enda bil i segmentet som är försedd med ett anti-kollisionssystem (Collision Prevention Assist), som varnar föraren för hinder med ljud- och ljussignaler - och som förbereder bromssystemet på max effekt om föraren väljer att nödbromsa. Även många av de Mercedes-unika systemen som varnar, förbereder respektive skyddar de åkande för olycka ingår eller kan beställas till nya A-Klass.

För mer information:
Sverker Dahl