Mercedes nya A-Klass omedelbar succé. 40 000 redan sålda, produktionen höjs.

Tillverkning även
hos finska Valmet

Redan innan Mercdes nya A-Klass introducerats på marknaden har över 40 000 order kommit in. Bilen kommer till Sverige i månadskiftet augusti/september med ett från-pris på 214 900 kronor.

- Vi är mycket glada över det positiva gensvaret på den nya modellen och redan nu har vi bestämt oss för att höja produktionstakten, säger Wolfgang Bernhard, inköps- och produktionschef på Mercedes-Benz:

tillverka drygt 100 000 nya A-Klass från 2013 till -16.

I den svenska standardutrustningen på nya A-Klass ingår bland mycket annat – aluminiumfälgar, luftkonditionering, ljudsystem med sex högtalare och såväl USB-anslutning som Bluetooth. På säkerhetssidan märks trötthets- och kollisionsvarnare samt knäkrockkudde på förarplats.

Mercedes nya A-Klass är en sportig bil med modernt utseende, starka och bränsleeffektiva motoralternativ där körglädje och säkerhet värderas lika högt. Nya A-Klass är Mercedes-Benz hittills mest flexibla bil när det gäller val av drivlina, utseende, interiör och utrustning.

Nya A-Klass kommer att finnas med en rad EU 6-godkända bensinmotoralternativ från 1,6 till två liters cylindervolym och med en effekt på mellan 122 hästkrafter/90 kiloWatt och 211 hk/155 kW. På dieselmotorsidan kommer det att finnas från 109 hk/80 kW till 136 hk/100 kW att välja på.

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl

Mail: sverker.dahl@daimler.com

Phone: 040 671 84 71

- Utöver fabrikerna i tyska Rastatt och den helt nya fabriken i ungerska Kecskemét har just avtal slutits med finska Valmet om att de skall tillverka drygt 100 000 nya A-Klass från 2013 till -16.
Wolfgang Bernhard