Mercedes nya Atego på väg:

Sänkt förbrukning

anti-sladd standard

I vår startar försäljningen av Mercedes Atego i ny version. Med den nya distributionsbilen inkluderad har Mercedes-Benz förnyat merparten av sitt lastbilsprogram på två år.

Nya Atego har Euro VI motorer med upp till fem procent lägre bränsleförbrukning än motsvarande föregångare. Anti-sladdsystemet, ESP, är standard på alla bakhjulsdrivna Atego-modeller.

Mercedes Atego är Europas mest sålda lastbil i klassen 6,5-16 ton. Den nya versionen har ny drivlina, starkare chassi och moderniserad hytt.

Totalt kommer Atego att säljas med sju olika Euro VI-motorer; från 5,1 liter och 156 hästkrafter till 7,7 liter och 299 hästkrafter. Bränsleförbrukningen sänks med upp till fem procent jämfört med dagens motorer och för vissa motorer förlängs serviceintervallerna.

Transmissionen utgörs av PowerShift 3 växlingsautomatik med sex eller åtta växlar, eller manuell växellåda med sex eller nio växlar. Nya Atego från och med 9,5 tons totalvikt är som standard försedd med tvåstegs motorbroms, magnetretarder finns som tillval på vissa modeller medan skivbromsar runt om är standard.

Den nya designen gör att Atego nu talar samma formspråk som Actros, Antos och nyligen premiärvisade Arocs.

Världspremiär för nya Atego är det på lastbilsmässan i Birmingham och Bauma i München. Första gången den visas i Sverige är på Trailer Trucking Festival i Mantorp den 23 och 24 augusti. Den svenska försäljningsstarten är satt till första april och produktionen startar i sommar.

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl