• Mercedes-Benz/

Mercedes nya SL: Lägre vikt och snålare motorer - sportigare och komfortablare Aluminiumkaross - 110 kilo lättare

www.mercedespress.info Legenden lever vidare, Mercedes-Benz klassiska SL kommer nu i en helt ny version och förkortningen sportig och lätt får en helt ny innebörd genom att aluminiumkarossen minskar vikten med 110 kilo jämfört med föregångaren samtidigt som vridstyvheten ökar. Det borgar för både ökad komfort och sportigare körning.

Det var 60 år sedan den första bilen med den näst intill magiska modellbeteckningen SL visades för första gången. Sedan dess har modellen utvecklats i takt med tiden och den SL modell som hade internbeteckningen R107 och 1971 kom som 350/500 SL är den sportiga personbil Mercedes-Benz tillverkat flesta antal år i streck.

Den helt nya SL, som kommer till Sverige i vår, är längre och bredare än föregångaren och den har ett nytt system för rengöring av vindrutan. I de uppvärmda torkarbladen finns kanaler som gör att inte rutan sprutas ned framför föraren utan rengöringen sker i samma takt som torkararmarna rör sig.

Genom att utnyttja kupéutrymmet för bättre basåtergivning kan nya SL erbjuda en musikupplevelse som ger konserthuskänsla.

Till att börja med kommer Mercedes nya SL med V8-motor på 320 kiloWatt/435 hästkrafter respektive V6-motor på 225 kW/306 hk. I båda versionerna är den sjuväxlade automatlådan 7G-TRONIC standard. V6-motorn har nästan 30 procent lägre förbrukning än föregångaren.

För mer information: Sverker Dahl PR Man Mercedes-Benz Sverige AB Phone: +46 40 671 84 71 Fax: +46 40 671 84 70