Mercedes ökade mest bland de stora under 2016

Mercedes ökade mest bland de stora märkena under 2016. Med en försäljning på nästan 17.000 bilar och en uppgång på 21% i registreringar befäste märket sin position som det snabbast växande premiummärket på den svenska marknaden.

Den svenska bilmarknaden fortsatte uppåt med 8% och satte 2016 rekord i antalet registreringar. För Mercedes del var uppgången än kraftigare med 21% och för första gången såldes nästan 17.000 bilar (16.983 bilar enligt preliminär statistik från BIL Sweden). Därmed är man det märke som ökar mest bland de stora (årsförsäljning på över 15.000 bilar).

Positiv trend

Försäljningsuppgången förstärkte den positiva trenden för Mercedes. Globalt passerade man de tyska konkurrenterna och i Sverige fastslår man positionen som snabbast växande märke på premiummarknaden. Under året registrerades 4.146 E-Klass i Sverige, en ökning med 52% jämfört med 2015. SUV-försäljningen ökade med 46%. Nytt rekord blev det också för prestandadivisionen AMG där 440 bilar såldes, en uppgång med hela 29%.

Under 2017 fortsätter satsningen på den svenska marknaden, bland annat med fler Mercedes-exklusiva återförsäljare, ökat fokus på tjänstebilsmarknaden och en kraftig insats på Stockholms-marknaden där man bland annat öppnat en egen pop-up store i centrum. Man kommer också rikta ytterligare uppmärksamhet mot att förbättra kundomhändertagandet. Bland nyheterna märks nya E-Klass All-Terrain, en SUV-liknande terrängversion av E-Klass Kombi som är som gjord för den svenska marknaden.

– Trots att Mercedes börjar bli ett stort märke i Sverige kommer vi alltid att vårda vår position som ett ledande premiummärke, fastslår Björn Hauber.

Mercedes-Benz Sverige AB är den officiella importören av Mercedes-Benz i Sverige. Företaget ingår i den globala bilkoncernen Daimler, som har huvudkontor i Stuttgart, Tyskland.

Björn Hauber, VD, Mercedes-Benz Sverige AB