Mercedes stödjer barn på flykt i Malmö

Med anledning av det stora antalet människor på flykt från krig och ett stort hjälpbehov även i vår del av världen har Mercedes-Benz skänkt 50.000 kr till Röda Korsets verksamhet i Malmö. Pengarna kommer att användas i arbetet för att minska utsattheten hos barn i Malmö i familjer som är traumatiserade av krig.

Hemska upplevelser från kring plågar många av de människor som är på flykt från bland annat Syrien. Inte minst barnen är extra utsatta. Stödet från Mercedes kommer därför väl till pass i Röda Korsets viktiga arbete för att minska utsattheten för barn i familjer som är traumatiserade av kriget i bland annat Syrien.

Barnen är 7-15 år gamla och kan själva vara primärt eller sekundärt traumatiserade, eller i riskzonen att utveckla symptomen. Barn i denna utsatta målgrupp kan få hjälp med att hitta en trygg plats och hitta sätt för dem att må bra samt till att skapa positiva minnen för livet. Att som barn få slappna av och bara ha roligt kan ge styrka för lång tid framåt och många känner att det finns hopp om glädje igen.

– Stödet kommer bland annat att användas till barngruppsverksamheter under hösten och två läger under sommaren, säger Elin Magnusson, verksamhetsledare för barnverksamheten vid Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade i Malmö.

– För oss med huvudkontor i Malmö är det naturligt att stödja Röda Korsets viktiga verksamhet här på plats i arbetet med att minska utsattheten hos barn i Malmö i familjer som är traumatiserade av krig, säger Marc Boderke, vd för Mercedes-Benz i Sverige och Danmark.

Mercedes gåva kommer att användas till följande:

• Barngruppsprogrammet Väskornas Växthus, ett 13-veckorsprogram med behandlande karaktär som stärker barnen och även hanterar eventuella symptom av Posttraumatiskt stressyndrom (PTSD).

• Föräldragrupp där barnens föräldrar ges möjlighet att ta del av samhällsinformation samtidigt som de övar svenska samt får hjälp för att kunna stärka sina barn.

• Aktivitetsgrupp för papperslösa familjer, där familjen en gång i veckan ska kunna delta i en fritidsaktivitet och göra roliga saker tillsammans.

• Sommarläger som ger barn och föräldrar utrymme att slappna av och inte fokusera på det svåra i livet. En paus som ger styrka att orka fortsätta kämpa med både egna symptom men även faktiska problem som bostad, skola och integration.

• Stödpersonsverksamhet för de familjer som är i behov av extra stöd i sin vardag.

För mer information, kontakta:

PR- och kommunikationschef Mercedes-Benz Sverige AB
tel 0706-26 84 71