Mest omtyckta småbilen blir ännu grönare. Ny Mercedes A-Klass.

Mercedes A-Klass är småbilen med de mest nöjda bilägarna. Det är resultatet av Scandinavian Autoindex undersökning bland 54.553 privata bilägare i hela Skandinavien som nyligen presenterades. Nu kommer ett facelift av modellen och det blir en grönare bil – på många sätt.

Fler bilder på www.mercedespress.info

Den nya generationen av A-Klass har fått en mängd uppdateringar både exteriört och interiört med många nya funktioner - bland annat Dynamic Select. Med en knapptryckning ändras hela bilens karaktär vad gäller styrning, motor och växellåda mellan Comfort, Sport, Eco och ett individuellt läge. Utrustar man sin bil med adaptiv fjädring anpassas även denna till det valda läget.

Nya A-Klass blir också den första bilen i Mercedes modellprogram med utbyggd smartphone-integration. Från och med 2016 kommer den att gå att få med Apple Car Play (iPhone) och Mirrorlink (Andriod) som bland annat gör att den smarta telefonens appar visas och styrs direkt genom bilens egen display.

Världens kraftfullaste småbil

Totalt kommer A-Klass i 13 olika modeller varav sju med 4MATIC fyrhjulsdrift. Bland annat kommer en ny Mercedes-AMG A 45 4MATIC som fått 21 nya hästar och därmed behåller platsen som världens kraftfullaste småbil med totalt 381 hk och 471 Nm. Ändå klarar den sig på ca 0,7 l/mil vid blandad körning.

I och med den nya generationen går A-Klass också att få med LED-strålkastare med extra bred ljusbild liksom en helt ny interiörbelysning där man bland annat kan få stämningsbelysning i tolv olika färger.

Grön både på utsidan och insidan

Nya A-Klass kommer också i en helt ny och uppseendeväckande grön lack - Elbaite Green Metallic. Men den är inte bara grön på utsidan. Nya A 180 d BlueEFFICIENCY Edition klarar sig på 0,35 liter per mil vid blandad körning (89 g CO2/km).

Nya A-Klass lanserades 2012 för att bli Mercedes vapen i kampen om helt nya kunder inom kompaktsegmentet. Det är en satsning som verkligen lyckats då två av tre av de som köpt bilen i Europa kommer från andra märken. Sedan 2013 tillverkas bilen både i Tyskland och på Valmets fabriker i Finland.

I Scandinavian Autoindex stora undersökning bland över 54.000 bilägare, som presenteras i Vi Bilägare, visar det sig att A-Klass är den småbil som hade mest nöjda ägare. På den samlade resultattavlan kom A-Klass till och med före flera av Sveriges mest sålda bilar i mellan/storbilsklassen.

Nya A-Klass började säljas den 3 juli och landar på svensk mark tidig höst. Priserna börjar på 225.900 kronor.

Läs mer om nya A-Klass här: