Minibuss blir ultra-limousine!

Mercedes-Benz Viano Vision Diamond.

Riktig bil-lyx handlar inte om effekt eller prestanda. Det handlar om just lyx. Om bekvämlighet. Utrymme.
Så att Mercedes allra mest extremt lyxiga utställningslimousine är baserad på företagets minibuss Viano är ingen slump. Här finns plats i överflöd när hela kupén bara har två sittplatser. Men – vilka sittplatser!

Långa limousiner må vara spektakulära. Men i verkligheten mer byggda för fester än för att erbjuda en rullande vilo- och arbetsplats för stats- och företagsledare.

Med Viano VISION DIAMOND har Mercedes tagit fasta på vad lyx egentligen handlar om.

Tvåtons-lack med handmålad pinstripe i guld, tvåtonslackade fälgar, guldtext på bromsarna och lackade diamanter på B-stolparna. I kupén är inlagt åtta diamanter infällda i bilens träpanel som referens för det kinesiska lyckotalet – åtta.
Det är ingen hemlighet att målgruppen för den här bilen primärt återfinns i Asiens megastäder, där 3-5 timmar om dagen i bilköer är normalt. Det handlar om att kunna använda transporttiden både för arbete och avkoppling.

Och när man ser interiören så förs tankarna direkt till förstaklass-avdelningarna på femstjärniga flygbolag.

Här kan man ha videokonferens med USA-kontoret på väg till kontoret, fira en bra affär eller ta några timmars sömn på väg hem …

– De som köper en sådan här bil är människor vars tid är så dyrbar att blotta tanken på att de skulle ägna den åt att köra bil är helt främmande.

Vila eller jobb.
Hela kupén omfattas av ett multimediasystem som styrs av en specialapp i bilens två iPad2 eller iPhone 4S. Rutornas toning styrs elektroniskt med så kallad Magig Sky, och kan justeras steglöst från helt transparenta till mörkaste mörka.

Den 40 tum stora videoskärmen kan användas både som TV, datorskärm och för videokonferenser. Skärmen kan sänkas ner och utgör alltså även väggen mot chauffören.

Stolarna har både värma, kyla och massage. Liksom stöd för både vader och fötter. Mellan stolarna finns också hållare för bilens champagneglas i silver. Även dessa åker diskret upp med en knapptryckning. Och även om bilen bara har plats får två personer, så finns det kylda fack för fem champagneflaskor …

Pris? Inte sagt – men som det brukar heta – om du behöver fråga så har du antagligen inte råd.

För fler bilder - besök

För mer info kontakta: