Navigationen hjälper föraren att spara fyra procent bränsle

”Intelligent” farthållare

ser höjdskillnader och

vägbana oavsett väderlek

Mercedes-Benz revolutionerande PPC, "Predictive Powertrain Control", sänker förbrukningen med upp till 3,6 procent i kombination med Mercedes PowerShift 3. Det visar praktiska prov som en tysk facktidning gjort. PPC finns nu att beställa till lastbilsmodellerna Actros och Antos i Sverige.

Systemet, som utgör ett komplement till växlingsautomatiken Mercedes PowerShift 3 och den standardmonterade farthållaren, kostar cirka 15 000 kronor och fungerar lika effektivt oavsett siktförhållanden.

Genom att PPC-funktionen hämtar sin information från GPS-navigatorn kan den ”se” både vägbanans sträckning och topografin under alla väderleksförhållanden. PPC behöver inte först ha kört sträckan för att memorera den. Informationsinhämtningen sker i real tid. Funktionen syftar till att minimera förbrukningen. Ju större höjdskillnader, desto större positiv inverkan har PPC på växellägen, gaspådrag, motor- och färdbromsning, som är avgörande för förbrukningen.

Föraren kan koppla i och ur PPC-funktionen med tangenterna på multifunktionsratten som också inkluderar val av fartområde.

Det är den ansedda, tyska facktidningen ”lastauto omnibus” som utvärderat PPC i nya Mercedes Actros med 450-hästkrafters Euro 6-motor mot referensfordon av samma typ. Bruttovikten var 40 ton på dragbil och semitrailer. Körprovet genomfördes på en krävande sträcka med stora höjdskillnader mellan Stuttgart och Heilbronn i södra Tyskland.

För att jämförelsetestet med PPC skulle vara så verklighetsnära som möjligt valdes tre körsätt:

* Mercedes PowerShift 3 växlingsautomatik och farthållare

* Manuell växling och ingen farthållare med förare som känner sträckan väl

* Mercedes PowerShift 3 växlingsautomatik med farthållare – kompletterad med PPC

Hittills har farthållaren kopplats in för att bibehålla en viss hastighet, oavsett omgivning. Utökad med PPC-funktionen byter den skepnad och bidrar effektivt till att effektivisera körningen för lägre förbrukning.
Jämfört med traditionell farthållare sänker PPC-funktionen, enligt ”lastauto omnibus”, förbrukningen med 6,7 procent. Föraren som växlar manuellt och har stor lokalkännedom får se sig slagen med 3,6 procent.

Mätvärden enligt Heilbronn>
Stuttgart
>Heilbronn
    Heilbronn>