Ny generation av Mercedes C-Klass Kombi

Större, starkare och snålare

Generation fyra av Mercedes bästsäljare C-Klass lanserades som Sedan i våras. Nu är det äntligen dags för kombiversionen att ha säljstart. Liksom sedanmodellen är detta en bil som är både större och starkare än sin föregångare - men som ändå drar upp till 20 procent mindre bränsle.

Nya generationens C-Klass har vuxit på alla leder, något som inte minst känns interiört. Bilen är 9,6 cm längre och 4 cm bredare vilket bland annat gett ca 4,5 cm mer benutrymme i baksätet liksom mer plats för axlar, armbågar och huvud. Dessutom har lastutrymmet vuxit med ca 10 liter.

För att göra bilen än mer lastvänlig är nu baksätet tredelat (40/20/40). Bakluckan kan stängas och öppnas elektriskt utan att ens vidröras. Luckan kan nämligen öppnas med en fotrörelse under den bakre kofångaren.

Liksom sedanmodellen har C-Klass kombi den nya pekplattan som låter föraren styra de flesta av bilens funktioner med fingerrörelser som på en smartphone.

På tal om smartphones så kan även mediaanläggningen i grundutförandet användas för att gå ut på internet när bilen står stilla. Väljer man Comand Online så får man tillgång speciella Mercedes-Benz appar som väder, Google, Facebook mm under färd.

Även vindrutevisning (Head Up Display) som bland annat kan visa hastighet, aktuell hastighetsbegränsning och navigationsanvisningar direkt på vindrutan finns att få till C-Klass kombi.

Satellitstyrd klimatanläggning

Nya C-Klass kombi blir också först i klassen med satellitstyrd klimatanläggning! När Navigationssystemet känner att bilen kör in i en tunnel stängs automatiskt friskluftsintaget, för att sedan åter öppnas när bilen kommer ut igen.

20 procent mindre bränsle

Nya C-Klass kombi kommer inledningsvis med två diesel och tre bensinmotorer från 156 - 211 hästkrafter som alla klarar avgasreningskraven enligt Euro VI, och som drar upp till 20 procent mindre bränsle än föregångarna. Allra snålast blir C 220 BlueTEC Kombi på 170 hästkrafter som klarar sig på 4,3 l / 100 km (108 g/km CO2).

Senare kommer såväl bensin- som dieselhybridversioner att lanseras.

Svensk premiär blir det i september men det går att beställa bilen redan nu. Priserna börjar på 322 900 kr (C 180 Kombi).

Fler pressbilder hittar du på www.mercedespress.info

Alla fakta om nya C-Klass hittar du här

Lars van het Erve
Presschef (t.f.)