Ny motorgeneration från Mercedes minskar CO2-utsläpp och bränsleförbrukning

Nu lanserar Mercedes-Benz senaste generationen av sin OM471 motor. Den nya motorn sänker bränsleförbrukningen och kan minska CO2-utsläppen med tre ton per år för en enda lastbil.

– För en bil som rullar 13.000 mil om året kan det innebära en årlig besparing på 1.100 liter diesel och tre ton lägre C02-utsläpp, säger Mattias Nilsson, Sverige-chef för lastbilar på Mercedes-Benz.

Den nya generationen, som är den andra i ordningen med Euro 6 avgasrening, har fått ny bränsleinsprutning, högre kompression och ny turbo. Totalt har detta kostat drygt en halv miljard kronor i utvecklingskostnader.

Sedan 1960-talet har lastbilars bränsleförbrukning per ton-kilometer sänkts med ca 60%. I mitten av 60-talet introducerades direktinsprutningen som i ett slag reducerade förbrukningen med 25%. Sedan dess har förbrukningen minskat och effekten ökat år för år.

OM471 är basen i Daimler-koncernens tunga lastbilsmotorer och används över hela världen både i Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star och Fuso lastbilar liksom i Mercedes-Benz och Setra bussar. Hittills har den tillverkats i ca 250.000 exemplar. Nya generationen OM471 finns idag att beställa för leverans i Mercedes-Benz Actros.

För en bil som rullar 13.000 mil om året kan det innebära en årlig besparing på 1.100 liter diesel och tre ton lägre C02-utsläpp.
Mattias Nilsson, Sverige-chef för lastbilar på Mercedes-Benz