Nya Actros lanseras efter sommaren: Först i världen med att klara Euro 6.

www.mercedespress.info Nu lanserar Mercedes-Benz fjärde generationen av sin långdistansmodell Actros. Nya Actros kommer att förses med de helt nya motorerna i ”BlueEFFICIENCY Power” serien. Den blir därmed först i världen med att uppfylla de helt nya Euro 6 miljökraven.

Alla de tidigare versionerna av Actros har utsetts till Truck Of The Year, så man har stora förväntningar på den nya modellen.

Kraftigt minskade utsläpp Den fjärde generationens Actros får motorer från Mercedes helt nya motorserie ”BlueEFFICIENCY Power”, konstruerade för att klara de nya utsläppskrav – Euro 6 – som träder i kraft 2014. Från start kommer de nya motorerna i fyra klasser från 421 till 510 hästkrafter med vridmoment från 2100 – 2500 Nm.

Tack vare bland annat det nya insprutningssystemet X-Pulse, BlueTec avgasrening och partikelfilter klarar motorn de nya kraven som bland annat innebär att utsläppen av kväveoxid (NOx) minskar med 80 % och partiklar med 67 %.

Samtidigt har bränsleförbrukningen inte ökat, utan tvärtom sänkts jämfört med sina Euro 5 godkända föregångare.

Miljöhänsyn – även för förarna Det är inte bara den yttre miljön som satts i fokus på nya Actros. Även förarmiljön är helt omarbetad och man utlovar en ännu bättre komfort och dynamik. Bland annat är hela hytten omdesignad och kommer i sex olika standardversioner som alla har gott om plats för både arbete, avslappning och vila på långa körningar.

För mer information: Martin Nilsson, Försäljningschef Lastbilar, Mercedes-Benz Sverige Tel: +46 706 50 84 44