Optimera bil och körsätt med Daimler FleetBoard

Ha kontroll på förbrukning, service och tidrapportering

FleetBoard är namnet på ett fordons-, förar- och logistiksystem som hjälper bilägare och förare av transport- och lastbilar samt bussar att optimera såväl bil som körsätt.

FleetBoard är bygger på fyra hörnstenar:

• Fordonssdelen fokuserar på positionering, servicebehov och dataöverförd diagnos

• Förardelen förenklar tidrapportering och ger värdefulla råd om effektivast möjliga körsätt

• Logistikdelen förenklar lastning, lossning och vägval samt rapportering av godsflöde

• Temperaturdelen bevakar kontinuerligt kylan i de bilar som ingår i godsets köldkedja

- Med Fleetboard kan bilägaren hålla exakt kontroll på var respektive fordon befinner sig, hur mycket bränsle det drar och trådlöst överföra dels färdskrivarfiler, dels förartider till företagets dator. Förarens arbete med att överföra rast- och vilotider förenklas på motsvarande sätt. De överförda värdena kan bland annat användas till att optimera förarens körsätt, säger Admir Begovic, ansvarig för utvecklingen av FleetBoard inom Mercedes-Benz Sverige AB, och han fortsätter.

- Körsättet kan analyseras in i minsta detalj och därmed ges föraren möjlighet att spara bränsle, förlänga serviceintervallerna och senarelägga utbyte av slitagedelar.

Möjligheterna på logistikdelen har stor spännvidd. Från att föraren via datorskärmen får upp lastnings- och lossningsplatser samt bästa färdväg till att FleetBoard kan hantera hela transportkedjan från beställning till leverans.

Bilen kan via Internet anslutas till Mercedes-Benz internationella kundtjänst så att ägare och förare kan hållas informerade om bilens servicebehov, allmän motorstatus och i samband med tekniska problem kan rätt hjälp sättas in direkt. Vid ett driftstopp kan bilens datasystem diagnostisera felet och ge den tjugofyratimmars service som står till förfogande information om vad som måste göras och vilka reservdelar som behövs.

Kyltransporter kan välja automatisk övervakning av temperaturen i lasten och vid ett en eventuell avvikelse informera föraren. Parallellt fungerar rapporten från transporten som "kvitto" på att rätt temperatur har hållits hela vägen.

- FleetBoard är standard i Mercedes-Benz senaste, tunga lastbil, nya Actros men systemet är utformat så att det kan eftermonteras på såväl Mercedes-bilar (med få undantag) som på vissa främmande märken. Systemet är under införande på svenska marknaden och kommer att visas på lastbilsmässan ELMIA i Jönköping. Fordonsägaren och/eller föraren avgör vad som skall ingå till respektive bil, slutar Admir Begovic.

PR Man Mercedes-Benz Sverige AB

Sverker Dahl