Premiär för världens lyxigaste Mercedes:

Mercedes-Maybach S 600

Mercedes-Maybach är Daimler-koncernens nya varumärke för det tyska företagets allra lyxigaste bilar. Först ut är Mercedes-Maybach S 600 - med en 20 cm längre hjulbas än den långa versionen av S-Klass är detta en bil med oslagbara utrymmen för statschefer och andra som vill färdas ståndsmässigt i högsta komfort. Den totala längden är 5,45 m och bilen ståtar med de lägsta ljudnivåer som uppmätts i en serietillverkad bil.

Fler bilder finns på www.mercedespress.info

Baksätet är som sig bör huvudsaken i en bil av den här kalibern. De två fåtöljerna kan lutas i ner till 43,5 grader och har både fotstöd och massage. Mellan stolarna hittar man en mittkonsol med en tempererad ”mugghållare” som kan hålla dryck antingen kall eller varm - beroende på om det är champagne eller kaffe som ska drickas. Här finns också två läderklädda bord som kan ställas in på oräkneliga sätt.
Baksätet har en helt egen klimatanläggning som kan ställas in individuellt för de två passagerarna.

För att ge bästa tänkbara krocksäkerhet även i fullt tillbakalutat läge har baksätet försetts med speciella airbags både i själva sitsen (för att förhindra att passagerna glider under bältet) och i säkerhetsbältet.

Taket är av glas och inte bara öppningsbart: För perfekt balans mellan ljus, utsikt och avskildhet kan det fås med en funktion som gör att man med en knapp kan göra glaset mörkt eller helt klart.

För att kunna samtala med föraren utan problem finns röstförstärkning med inbyggda mikrofoner inbyggd i ljudanläggningen.

Kraften i Mercedes-Maybach S 600 kommer från en V12:a på sex liter och 530 hästkrafter. Vridmomentet är 830 Nm och 0-100 går på sportbilssnabba 5 sekunder. Ändå håller sig förbrukningen vid blandad körning på 1,17 l/milen.  Mercedes-Maybach S 500 med V8 på 4,6 liter och 455 hästkrafter kommer också, med samma prestanda men en förbrukning på 0,89 l/milen. I detta utförande är den utrustad med helt nya 9G-Tronic - världens första nioväxlade automatlåda. 4MATIC fyrhjulsdrift finns som tillval.

Bland säkerhetssystemen finns bland annat PRE-SAFE® broms med fotgängardetektor, radiostyrd farthållare DISTRONIC PLUS, bromsassisten BAS PLUS med kännare för korsande trafik, kurshållningsassistent och ”mörkerseendet” Night View Assist Plus.

Svenska priser är ännu inte fastställda. Säljstart under våren 2015.