Rekordår och ökad marknadsandel för Mercedes

2015 sålde Mercedes-Benz fler personbilar än man någonsin gjort tidigare på den svenska marknaden. De drygt 14.000 sålda bilarna innebar en ökning med 22% och även marknadsandelen förbättrades kraftigt. Mercedes växte därmed betydligt mer än marknaden, som uppvisade rekordnivå 2015.

Marknadsandelen jämfört med övriga tyska märken i premiumsegmentet ökade med 2,0 procentenheter till 26%. På totalmarknaden ökade marknadsandelen från 3,8% till 4,1%. Året avslutades med en ökning på 1.400 bilar, vilket motsvarar 31%.

– Fler och fler svenskar gör slag i saken och skaffar sin drömbil – en Mercedes, säger Christian Engelhardt, försäljningsdirektör för Mercedes-Benz Sverige.

Framgångsrika modeller och nylanseringar

Den kraftiga försäljningsökningen beror bland annat på att nya C-Klass Kombi haft ett fullt försäljningsår och framgångsrika lanseringar av CLA Shooting Brake och GLC där efterfrågan på samtliga varit större än tilldelningen till den svenska marknaden. Även trotjänaren E-Klass Kombi har sålt mycket bra, med en uppgång på 19% trots att den ligger sent i livscykeln.

Mercedes har även lyckats väl med den uttalade ambitionen att öka försäljningen till företagskunder. En annan strategi är att föryngra varumärket och under 2015 har viktiga förändringar i kommunikationen genomförts med gott resultat. Bland annat har Mercedes den näst största Facebook-sidan i branschen där över 100.000 fans samlas.

”Smakstart 2016!”

Mercedes tror på ett gott 2016 när det gäller försäljningen på den svenska marknaden. Redan från årsskiftet fortsätter man att driva försäljning genom kampanjen ”Smakstart 2016!” som har ett fokus på starka erbjudanden inom finansiering och utrustning, bland annat på nya A-Klass. Under året väntar också flera spännande produktlanseringar, fram för allt ikonen E-Klass, men också S-Klass Cabriolet, GLS, SL och SLC – bilar som gör att ännu fler svenskar kommer att göra slag i saken att skaffa sin drömbil. Mercedes lovar också flera andra spännande överraskningar under året.

(Försäljningssiffrorna ovan visar preliminära siffror.)