Södertörn i täten för ny klass för brandbilar.

www.mercedespress.info Söder om Stockholm samverkar 10 kommuner i ett av landets största kommunalförbund för räddningstjänst – Södertörns Brandförsvarsförbund. 500 anställda på totalt ett 20-tal stationer betjänar över en halv miljon invånare. Nu har man satsat på en helt ny typ av mellanstor brandbil – med fullstor släckningskapacitet – Mercedes-Benz Atego. Svenska räddningstjänster har länge använt sig av två storleksklasser på fordon – Antingen lätta lastbilar i 3-5 tons klassen, eller tunga bilar på 16 ton och däröver.

Fem Mercedes-Benz Atego med dubbelhytt och ultramodern släckningsutrustning rullar nu på fem av distriktets brandstationer.

– De här stationerna har alla något som kallas ”dagstyrka”, berättar Sture Håkansson på Autokaross Rescue Systems som levererade bilarna.
En dagstyrka är en grupp på tre brandmän som är ute på planerade rutinuppdrag under dagarna. Det kan röra sig om utbildningar på skolor, inspektioner och annat.

Men samtidigt ska styrkan vara beredd och utrustad för utryckningar där man utan annan hjälp ska klara av en hel del uppgifter. Det kan röra sig om trafikolyckor, livräddning, mindre bränder och liknande.

– Tidigare använde man lätta lastbilar med dubbelhytt i Sprinter-klassen till detta, fortsätter Sture.

– Men när man såg att man allt oftare behövde förstärkning av tyngre fordon med tyngre utrustning, så föddes idén om en bil som var ett mellanting mellan tung och lätt.

Det var då Atego kom in i bilden. Med en totalvikt på 8,6 ton och fabriksbyggd dubbelhytt så var den som klippt och skuren för uppgiften.

– Atego var tillräckligt stor för att kunna förses med den utrustning man ville ha. Men – också tillräckligt smidig för att ta sig fram där det är trångt. Och med en intressant prisbild.

– De fem bilarna är utrustade med något av de modernaste som finns i släckningsväg – ett så kallat One-Seven CAFS-system.

I ett antal år har man kunnat blanda vatten med ca 3-6 % släckningsskum för att få en bättre effekt. I det nya systemet minskar man detta till 0,5 % och tillsätter dessutom luft (!). Vattnet blir som ”bubblor” och då det bara är vattnets yta som har effekt så får man en mycket bättre släckningsförmåga. Man räknar med att effekten av 1 liter vatten i ett CAFS system är lika effektiv som 7 liter i ett vanligt.

– Atego bilarna har en tank på 1000 liter, och den kan sägas ge lika mycket släckningsförmåga som en 6000 liters tank på ett vanligt system, berättar Sture.

Dessutom väger slangen bara 1/7-del så mycket eftersom det är så lite vatten som ska transporteras, och det blir bara en bråkdel så mycket kontaminerat vatten att sanera bort efter en släckning. Bränder i el med upp till 35,000 volt kan släckas med bara 4 meters säkerhetsavstånd. Och en helt övertänd bil tar mellan 10 och 15 sekunder att släcka.

Förutom One-Seven utrustningen så har de fem bilarna vanliga brandpumpar som ger 1200 liter per minut vid 10 bar, De är också utrustade med skarvstegar, räddningsbrädor för livräddning i vatten och på is, samt klippverktyg för att klippa upp bilar och annat.

– Både små och stora brandbilar kommer att ha sin givna plats framöver, säger Sture.

– Men modern släckutrustning och Atego är en kombination som kan ge en mycket bra räddningsförmåga till en bra totalkostnad. Jag är övertygad om att det är något vi kommer att få se mer av i framtiden.

För mer information:

Anders Börgdal, Marketing & PR manager Tel: +46 40 671 15 36, Mobil: +46 703 195 846