Tungviktare från Mercedes till ELMIA

250 ton totalvikt ingen match för Actros SLT

Tungdragare är en sak. Supertungdragare är något annat. Nu visar Mercedes upp sin extrema Actros 4163 SLT på ELMIA Lastbil 2014.
Byggd för totalvikter på upp till 250 ton.

Det är en verklig gigant som kommer till ELMIA mässan den 20 augusti. Den 4-axlade Mercedes Arocs SLT är fabriksbyggd för totalvikter på upp till 250 ton och ekipage som ofta är mer än 50 meter långa.

Bara tjänstevikten är ofta upp emot 60-65 ton. SLT bilarna kan till och med kopplas ihop till fordonståg med tre dragare och upp till 750 ton totalvikt!

Alla varianter är försedda med den nya OM 473-motorn på 625 hästkrafter/3000 Nm och en 16-växlad PowerShift 3 växellåda med krypfunktion. 2500 Nm vridmoment finns att tillgå redan strax över tomgång.

För effektivare start och inbromsning har båda SLT-modellerna utrustats med ett system där en hydrodynamisk koppling och en retarder byggts ihop i ett paket. Turbo-retarderkopplingen ska ge både ger slirfri start och hjälp vid inbromsning. Den känner dessutom av om du ”puttar” eller drar och anpassar sig själv efter de olika behoven.

Retarder och motorbroms ger tillsammans 979 hästkrafters bromskraft, förutom den bromsverkan man får av den vanliga färdbromsen.

Kyltorn
Bilen känns igen på den långa karossen, som bland annat innehåller de kyltorn som krävs för att hålla motorer, växellåda och retarder i rätt temperatur vid dessa extrema uppdrag. Här huserar också hydraulsystemet med helt separata kretsar för bil och trailer. Liksom den 900 liter stora bränsletanken, batterier och annat.

I främre stötfångaren finns heavy-duty kopplingar för att kunna använda bilarna när man behöver ”putta” istället för att dra. Actrosmodellerna är luftfjädrade men även bladfjädrade anläggningsbilen Arocs går att få i SLT utförande. Båda finns från 6x4 till 8x8 med hjulbas på upp till 4,85 meter.

Fler högupplösta bilder hittar du på www.mercedespress.info

Mattias Nilsson

mattias.nilsson@daimler.com