Världens mest extrema Mercedes-lastbil till ELMIA Lastbil.

2000 timmars lackering.

Finske åkaren och show-truck byggaren Mika Auvinen slår till igen. Inför årets upplaga av den stora lastbilsmässan på ELMIA i Jönköping kommer han med en helt ny Mercedes Actros 2551 bulkbil vid namn ”Highway Hero”. Där bara lackeringen har tagit ett halvt år!

Mika Auvinen är den finske åkaren vars företag Kuljetus Auvinen antagligen är världens mest kända när det gäller bulk-transporter. Inte för att man är störst utan för att man just syns!

Auvinens lastbilar byggs på ett sätt som gör att de syns i lastbilspress över hela världen och drar storpublik på utställningar. Trots det så används de i företagets dagliga verksamhet.

Det senaste tillskottet är ”Highway Hero”. Ett 22-meter långt Mercedes Actros 2551 bulk-ekipage med 510 hästars Euro 6 motor. Bilen är försedd med enorma mängder specialdetaljer i rostfritt och 100-tals lampor. Plåtarbetena är makalösa och det räcker med en titt på passningen runt stänkskärmarna för att inse hur mycket finlir som ligger bakom.

Ekipaget är ”inklätt” på ett sätt som för tankarna till 40- och 50-talens aerodynamik. Modernt och retro på samma gång. Men som vanligt när det gäller Auvinens lastbilar är det lackeringen som gör att människor tappar hakan.

Totalt tog det nästan ett halvt år och 2000 timmars arbete att lackera ekipaget hos Mjölby Billackering. Motivlackeraren Perttu Papunen flyttade till Mjölby i februari och arbetade med bilen på heltid fram till slutet av juli!

Highway Hero kommer till Sverige och Mercedes-Benz monter på ELMIA Lastbil den 20 augusti.

Fler bilder för nerladdning på: www.mercedespress.info

Mattias Nilsson
Lastbilsansvarig, Mercedes-Benz Sverige AB