Världspremiär: Självkörande lastbil testas på allmän väg

Självkörande lastbilar kommer att spela en stor roll för säkra och hållbara godstransporter i framtiden. På fredag den 2 oktober kommer för första gången en självkörande, standardproducerad lastbil köras på allmän väg.

Lastbilen ifråga är en Mercedes-Benz Actros som utrustats med olika självkörande system och där föraren har en övervakande roll. Sedan tidigare har liknande körningar gjorts med Mercedes-Benz personbilar och en konceptlastbil från Daimler i den amerikanska delstaten Nevada.

Det är den tyska delstaten Baden-Württemberg och Daimler AG som tillsammans står värdar för premiärturen på A8 med början i Mercedes hemstad Stuttgart. Lastbilen kommer att köra under överinseende av delstatspresidenten Winfried Kretschmann och Dr. Wolfgang Bernhard från Daimlers styrelse.

Följ evenemanget på live streaming

Fredag den 2 oktober, kl 11.00