Världspremiär: Självkörande lastbilar från Daimler godkända för allmän väg.

I somras visade Daimler sin självkörande konceptlastbil Mercedes-Benz Future Truck 2025 för pressen. I onsdags blev företaget först i världen med att ha självkörande lastbilar godkända för trafik på allmän väg. Två Freightliner Inspiration Trucks rullade då ut på delstaten Nevadas vägar.

Självkörande bilar spås av de flesta bli framtiden inom vägtransporter – både när det gäller människor och gods. Tyska Daimler har nu kommit ett steg längre än sina konkurrenter och har fått de första självkörande lastbilarna godkända för bruk på allmän väg i delstaten Nevada i USA.

– Självkörande lastbilar ger många fördelar, säger Fredrik Wahrolén, PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige AB.
– Säkerheten blir högre samtidigt och miljöpåverkan lägre, samtidigt som arbetsvillkoren blir betydligt bättre för förarna. Tester har visat att sömnigheten minskar med 25 % om bilen kör själv och föraren samtidigt utför andra intressanta arbetsuppgifter.

Undersökningsföretaget Frost & Sullivan visar också att självkörande fjärrtransportlastbilar kan spara upp till 7 % bränsle och dessutom spara stora pengar på underhåll eftersom ett jämnare trafikflöde ger lägre slitage.

Radar och stereokamera

Lastbilarna som nu är i trafik i Nevada är av modellen Freightliner Inspiration Truck. I grunden serieproducerade Fredightliner trailerdragare som försetts med den nya Highway Pilot-tekniken.
En stereokamera och två radarsystem med upp till 250 meters räckvidd kombineras med en intelligent farthållare. Systemen är vart och ett för sig testade under många år, men kombineras nu fullt ut och sköter både gaspådrag, styrning och bromsning. Innan Nevada godkände lastbilarna hade de provats under ca 1.600 mil på testbanor. Samma teknik används också på de självkörande Mercedes-lastbilar som just nu testas i Europa.

Lastbilen körs som vanligt i städer och på små vägar, men när den kommer ut på landsvägen kan systemet aktiveras. Lastbilen går då över i självkörande läge och anpassar sig efter trafiken och gällande hastighetsbegränsningar. Samtidigt tänds blå belysning i grillen för att visa att lastbilen är i självkörande läge.

Vid omkörningar eller filbyten måste föraren själv ta över kommandot, liksom vid dålig väder, vägarbeten eller liknande.

Om flera lastbilar med samma system kör efter varandra kan de kopplas samman digitalt. Det gör att de kan hålla korta avstånd för att minska luftmotståndet, utan att tumma på säkerheten. Istället får den bakomvarande lastbilen signaler på en bråkdel av en sekund om bilen framför till exempel bromsar in eller väjer.

– Den stora skillnaden för föraren är att han eller hon inte behöver vara på helspänn under långa monotona arbetspass på samma sätt som idag. Istället kan föraren ha mer varierade arbetsuppgifter och gränsen mellan transportledare och förare kan komma att suddas ut. Dessutom kan småföretagare i näringen sköta pappersarbete och annat medan bilen sköter den tråkiga delen av körningen.

Självkörande lastbilar ger många fördelar. Säkerheten blir högre samtidigt och miljöpåverkan lägre, samtidigt som arbetsvillkoren blir betydligt bättre för förarna. Tester har visat att sömnigheten minskar med 25 % om bilen kör själv och föraren samtidigt utför andra intressanta arbetsuppgifter.
Fredrik Wahrolén, PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz Sverige AB.