Världspremiär för Mercedes-Benz GLC

Mellanklass-SUV får större utrymmen, lägre förbrukning och unik teknik

Nu har Mercedes nya mellanklass-SUV – Mercedes-Benz GLC – haft världspremiär. Den nya modellen ersätter GLK och får ett helt nytt formspråk, upp till 19 % lägre förbrukning och mer utrymmen. Dessutom får den tekniska lösningar som gör den både bekvämare på landsväg och ytterst kompetent vid sidan av vägen. Priserna börjar på 408.900 kronor.

Fler bilder på www.mercedespress.info

När det nu är dags för andra generationen av Mercedes mellanklass-SUV är det samtidigt dags för namnbyte i enlighet med företagets nya nomenklatur. Här får alla SUVar begynnelsebokstaven G eller GL som följs av en bokstav som anger storleksklassen.

GLA är följaktligen den mest kompakta, M-Klass ersattes nyligen av GLE som alltså är i samma storleksklass som E-Klass och nu kommer GLC som ersätter GLK i mellanklassen.

Släktskapet med C-Klass märks tydligt i den helt nya designen, som har samma typ av runda, muskulösa linjer som denna.
Bilen är också 12 cm längre, 9 cm högre och 5 cm bredare, vilket gett betydligt större innerutrymmen. Bland annat har benutrymmet i baksätet blivit nästan 6 cm längre och takhöjden i framsätet 8 cm högre.
Den riktigt stora skillnaden märks dock i lastutrymmet som blivit upp till 15 cm bredare och med uppfällt baksäte numera rymmer nästan 20 procent mer än tidigare.

Trots att bilen blivit större har bränsleförbrukningen (och därmed CO2 utsläppen) för bensinmodellen GLC 250 4MATIC sänkts med 12 % och för de dieseldrivna GLC 250 d 4MATIC och  GLC 220 d 4MATIC med hela 19 %. De sistnämnda klara sig nu på en halv liter milen vid blandad körning

GLC kommer också som plug-in hybrid – GLC 350 e 4MATIC – som kan köras på utsläppsfri eldrift i upp till 34 kilometer men som med både el- och förbränningsmotorerna inkopplade kan ta den 0-100 på bara 5,9 sekunder.

Alla varianter har permanent 4MATIC fyrhjulsdrift.

Interiören är helt ny med högklassiga material som nappaläder och öppenporigt trä på tillvalslistan. Liksom i Mercedes andra modeller kontrolleras många funktioner med en touch pad mellan stolarna, så att föraren inte behöver ta blicken från vägen för att ändra på en funktion på bilen.

Heads-Up display finns som tillval liksom en helt ny säkerhetsassistent kallad Traffic Sign Assist. Förutom att läsa av aktuella hastighetsbegränsningar och visa dessa för föraren, kan den också upplysa om föraren är på väg att köra om där det råder omkörningsförbud, eller köra in mot körriktningen.

Unika egenskaper med luftfjädring.
GLC är den första bilen i det här segmentet som kan förses med elektroniskt styrd luftfjädring – AIR BODY CONTROL – i kombination med körstilsprogrammet DYNAMIC SELECT med fem olika lägen ECO, COMFORT, SPORT, SPORT+ och INDIVIDUAL.

Kompletterar man med Off-Road paketet får man dessutom fem speciella program som hjälper i svåra förhållanden. Allt ifrån ”gunga loss” till att köra med släp på slirigt underlag.

Mercedes GLC har svensk säljstart till midsommar. De första bilarna kommer till Sverige efter sommaren. Priserna börjar på ca 408.900 kronor.

GLC 220 d 4MATIC GLC 250 d 4MATIC GLC 250 4MATIC
Effekt, hk (kW) 170 (125) 204 (150) 211 (155)
Vridmoment, Nm 400 500 350
Bränsleförbrukning blandad körning (l/100 km) 5.0 - 5.5 5.0 - 5.5 6.5 - 7.1