Behandling av benskörhet under tio år: Längsta studien någonsin presenterad

Behandling av benskörhet under tio år: Längsta studien någonsin presenterad En nyligen presenterad tioårsstudie med läkemedlet Fosamax® (alendronat) visade att benmassan ökade signifikant i både ryggkotor och lårben. Det här är den längsta studien som gjorts kring behandling av benskörhet. Studien visade också att de allra flesta patienterna tolererade den långvariga behandlingen bra. Benskörhet är en kronisk sjukdom och kräver en kontinuerlig behandling. - Det är unikt att vi har kunnat studera en läkemedelsbehandling för benskörhet (osteoporos) i en kontrollerad patientgrupp under en så här lång tid. Studien ger viktig information om preparatets effekt och säkerhet, säger Docent Dan Mellström vid Osteoporosmottagningen, Sahlgrenska universitetssjukhuset, Göteborg Studien som nyligen presenterades vid "the Third International Symposium on Clinical and Economic Aspects of Osteoporosis and Osteoarthritis in Barcelona, Spain" visade att Fosamax bibehåller sin effekt under hela den tioårsperiod som forskarna följt patienterna. Ökar benmassan Fosamax tillhör gruppen bisfosfonater och hämmar de celler i kroppen som står för nedbrytningen av benvävnaden. Slutresultatet blir en ökning av benmassan, BMD. Daglig behandling under 10 år med Fosamax 10 mg visade sig: · Öka benmassan i ryggraden med 13.8 procent (p? 0,001). · Öka benmassan i lårbenet med 10.7 procent (p? 0,001). Ursprunget till den ovanligt långa studien är en stor klinisk undersökning1 som varade i tre år, men där man fortsatte att följa de patienter som stod på Fosamax 5 mg och 10 mg under en tioårsperiod. Väldokumenterat preparat Fosamax har tidigare ingått i en rad kliniska studier. En av de mer kända är den sk FIT-studien (Fracture Intervention Trial2) som bekräftade en minskad frakturrisk vid behandling med Fosamax.. Risken för att drabbas av en fraktur i höften relaterad till benskörhet minskade med omkring 51 procent. De patienter som tidigare drabbats av en fraktur i någon ryggkota minskade sin risk för en ny kotfraktur med omkring 47 procent. Dessutom kunde man redan efter ett år se en minskad risk för multipla kotfrakturer med omkring 90 procent. Varannan kvinna över 50 år drabbad I Sverige räknar man med att det varje år inträffar 70 000 frakturer på grund av benskörhet. Svenska och norska kvinnor har den största risken att drabbas av benskörhetsfrakturer i världen3. Sjukdomen drabbar nästan varannan kvinna över 50 år och orsakar mycket smärta och lidande. Även män kan drabbas av benskörhet, men incidensen är något lägre. Höftfraktur är en frakturtyp som medför hög sjuklighet och dödlighet. Man räknar med att i genomsnitt 20 procent av de kvinnliga patienterna avlider inom ett år. Av de som överlever har endast 50 procent av patienterna ett år efter skadan återfått den funktion i höften som de hade före höftfrakturen. Samhällets kostnader för benskörhet beräknas till cirka tre miljarder kronor per år. Fosamax har varit godkänt i Sverige sedan 1995 för behandling av benskörhet hos kvinnor som passerat klimakteriet. År 2002 blev Fosamax även godkänt för behandling av manlig benskörhet4. Tabletterna finns i doserna 5 mg och 10 mg för daglig dosering samt 70 mg för dosering en gång per vecka. För mer information: www.msd.se - pressknappen. Där finns en bakgrund och illustrationer att ladda ner. Kontakta: Tommy Ringart, informationschef, Merck Sharp & Dohme (Sweden) AB, tel 08- 626 15 56, 0706-360 259. e-post: tommy_ringart@merck.com Dan Mellström, Docent, Osteoporos mottagningen, Sahlgrenska Universitetssjukhuset (Östra sjukhuset), tel. 0703-247510. Se även FASS.se för läkemedelsinformation. Referenser: Ref 1.Lieberman UA. et al. Effect of Oral Alendronate on Bone Mineral Density and the Incidence of Fractures in Postmenopausal Osteoporosis. N Engl J Med 1995;333:1437-1443. Ref 2. Black DM. et al. Randomized trial of effect of alendronate on risk of fracture in women with existing vertebral fractures: The Fracture Intervention Trial. Lancet 1996;348:1535-41. Ref 3.SBU Rapport 1995: Mätning av bentäthet. Ref 4. Orwoll E. et al. Alendronate for treatment of Osteoporosis in Men. N Engl J Med 2000;343:604-610. Merck Sharp & Dohme Sweden AB är dotterbolag till det amerikanska läkemedelsföretaget Merck & Co. Inc. Det svenska huvudkontoret ligger i Sollentuna och har cirka 280 anställda. I Sverige marknadsför MSD produkter och genomför kliniska prövningar för att hjälpa patienter inom följande sjukdomsområden: hjärt-/kärlsjukdomar, smärta/inflammation, glaukom, godartad prostataförstoring, osteoporos, astma, hiv/aids, migrän, infektioner, manligt håravfall. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/31/20030130BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/31/20030130BIT00170/wkr0002.pdf