MSD klargör : VIOXX och ARCOXIA är inte sulfonamider

MSD klargör : VIOXX och ARCOXIA är inte sulfonamider MSD understryker idag att företagets läkemedel som används vid bl.a. artrit och är smärtstillande; VIOXX® (rofecoxib) och ARCOXIA® (etoricoxib) inte är sulfonamider (sulfa preparat). MSD gjorde detta uttalande som svar på frågor från media som i sin tur har sin utgångspunkt i ett offentligt uttalande från den 22 oktober gjort av EMEA (European Agency for the Evaluation of Medicinal Products) som finns publicerad på organisationens hemsida: [http://www.emea.eu.int/pdfs/human/press/pus/2517502en.pdf] För ytterligare information: Tommy Ringart, Informationschef, Tfn 08 626 1556, mobil 070-6360 259 För information om VIOXX och ARCOXIA hänvisas till Fass.se Merck Sharp & Dohme Sweden AB är dotterbolag till det amerikanska läkemedelsföretaget Merck & Co. Inc. Det svenska huvudkontoret ligger i Sollentuna och har cirka 210 anställda. I Sverige marknadsför MSD produkter och genomför kliniska prövningar för att hjälpa patienter inom följande sjukdomsområden: hjärt-/kärlsjukdomar, smärta/inflammation, glaukom, godartad prostataförstoring, osteoporos, astma, hiv/aids, migrän, infektioner, manligt håravfall. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/31/20021031BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/31/20021031BIT00200/wkr0002.pdf