Ny studie i New England Journal of Medicine: Läkemedel mot allvarliga svampinfektioner -Lika effektivt som nuvarande ter

Ny studie i New England Journal of Medicine: Nytt läkemedel mot allvarliga svampinfektioner - Lika effektivt som nuvarande terapi men färre svåra biverkningar En studie som presenteras i veckans nummer av New England Journal of Medicine visade att Caspofungin MSD har minst lika bra effekt på allvarliga svampinfektioner orsakade av Candida som nuvarande standardterapi; Amfotericin B. Amfotericin B har varit standardbehandlingen vid allvarliga svampinfektioner i fem decennier men biverkningsproblematiken är uttalad. I den nu publicerade studien visade sig Caspofungin MSD ha betydligt färre biverkningar. Caspofungin MSD är det första läkemedlet i en ny klass med en unik verkningsmekanism som specifikt angriper svampens cellvägg. -Fynden i den här studien visar att Caspofungin MSD är ett värdefullt tillskott vid behandlingen av svåra candidainfektioner. Det är ett effektivt medel med väldigt få biverkningar. Jag tror att studieresultaten kommer att få stor betydelse för hur vi behandlar patienter med invasiva candidainfektioner, säger Jan Sjölin, överläkare vid infektionskliniken, Akademiska sjukhuset. De patienter som är i rikszonen för allvarliga svampinfektioner är de patienter som till exempel på grund av cancerbehandling, HIV-infektion eller i samband med en transplantation fått nedsatt immunförsvar. Svampen kan då övervinna det infektionsförsvar som finns och sedan spridas via blodet till livsviktiga organ. Detta tillstånd kan leda till döden om infektionen inte behandlas. I denna studie hade Caspofungin MSD jämförbar effekt med amfotericin B hos patienter med invasiv candidainfektion. Caspofungin MSD uppvisade också betydligt färre och mindre allvarliga biverkningar än amfotericin B. I studien deltog 239 patienter med påvisad candidainfektion. Patienterna delades slumpvis upp i två lika stora grupper som fick de olika läkemedlen. Det visade sig att 73,4 procent av patienterna i gruppen som fick Caspofungin MSD och 61,7 procent av patienterna som fick amfotericin B lyckades bli av med sin svampinfektion. (p=0,086). De både grupperna hade med andra ord likvärdiga resultat. Färre biverkningar med Caspofungin MSD De patienter som fick amfotericin B råkade ut för betydligt fler allvarliga biverkningar än de som fick Caspofungin MSD. Det rörde sig inte minst om njurpåverkan; 25 procent av patienterna i gruppen som behandlades med amfotericin B och 8 procent av patienterna som fick Caspofungin MSD ådrog sig njurbiverkningar. Sammantaget 75 procent av patienterna som fick amfotericin B hade minst en läkemedelsberoende biverkan - motsvarande siffra för de patienter behandlades med Caspofungin MSD var 42 procent. De vanligaste biverkningarna med Caspofungin MSD i studien var generellt milda - bl.a. feber, frossa, komplikationer vid infusionsvenen och kräkningar. Invasiva candidainfektioner Invasiva candidainfektioner är svåra infektioner som kan utvecklas överallt i kroppen, inklusive blodet, bukorganen och ögat. Candida är den vanligaste orsaken till invasiva svampinfektioner hos de patienter som t.ex. genomgått en större operation eller som fått antingen cancerterapi eller behandling med läkemedel som ska förhindra avstötning efter transplantation. Intensiv antibiotikaterapi för andra bakteriella infektioner kan också utgöra en riskfaktor liksom HIV-infektion. Om Caspofungin MSD Caspofungin MSD är det första medlet med ny verkningsmekanism mot livshotande svampinfektioner på mer än ett decennium och tillhör en ny klass av läkemedel mot invasiva svampinfektioner, så kallade echinocandiner. Caspofungin MSD verkar genom att specifikt angripa en komponent i svampens cellvägg, vilket är en ny unik princip för att bekämpa svampinfektioner. Komponenten i svampens cellvägg som angrips återfinns inte i människans celler. Caspofungin MSD finns sedan början av augusti 2002 tillgängligt i Sverige. Det har tagit 15 år av forskning för att få fram Caspofungin MSD. Det började 1985 med att man i ett vattenprov i en damm i Lozoyadalen, nära Madrid i Spanien, fann en ny svampart som fick namnet Glarea lozoyensis. Denna svamp visade sig producera substanser som hämmade andra svamparter. Vid Merck Research Laboratories i New Jersey i USA lyckades man året därefter få fram den aktiva substansen som visade sig tillhöra gruppen echinocandiner. Genom fortsatt forskning förfinades substansens egenskaper tills man nådde fram till Caspofungin MSD. I USA och länder utanför EU marknadsförs preparatet som Cancidas®. I kliniska studier har preparatet även visat mycket god effekt mot Aspergillus en svamp som är vanlig i naturen. Den kan infektera lungorna och sprida sig via blodet till andra delar av kroppen och påverka t.ex. lever, njurar, hjärna och ögon. Svampen finns framför allt; i marken, i vegetation som bryts ner, i mat, damm och i vatten. Med dagens behandlingsmetoder är dödligheten för patienter med invasiv aspergillos mellan 50 och 90 procent. I Sverige har Caspofungin MSD godkänt för behandling av invasiva aspergillosinfektioner (se: www.fass.se ).* * I november 2002 rekommenderade den Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMEAs) vetenskapliga råd (CPMP) EU kommissionen att godkänna Caspofungin MSD för behandling av invasiva candidainfektioner hos icke- neutropena vuxna patienter. (Icke-neutropena = med normal status vad gäller vita blodkroppar). För mer information kontakta: Överläkare Jan Sjölin, Infektionskliniken, Akademiska sjukhuset,Uppsala. tel 018-611 56 40. Lennart Gustafson, produktchef Caspofungin MSD, tel 070-355 08 35 Tommy Ringart, informationschef, tel 08-626 15 56, 0706-360 259. e-post: tommy_ringart@merck.com Merck Sharp & Dohme Sweden AB är dotterbolag till det amerikanska läkemedelsföretaget Merck & Co. Inc. Det svenska huvudkontoret ligger i Sollentuna och har cirka 280 anställda. I Sverige marknadsför MSD produkter och genomför kliniska prövningar för att hjälpa patienter inom följande sjukdomsområden: hjärt-/kärlsjukdomar, smärta/inflammation, glaukom, godartad prostataförstoring, osteoporos, astma, hiv/aids, migrän, infektioner, manligt håravfall. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/19/20021218BIT01440/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/19/20021218BIT01440/wkr0002.pdf