Nya studier visar: Effektivare smärtlindring för reumatiska sjukdomar

Nya studier visar: Effektivare smärtlindring för reumatiska sjukdomar Arcoxia® (etoricoxib) är ett smärtlindrande läkemedel som nyligen blev tillgängligt i Sverige. Arcoxia ges idag vid artros, reumatoid artrit och akut gikt1 som allmänt anses vara en av de mest smärtsamma sjukdomarna 2 . Den nya smärtlindraren har en både snabb och långverkande effekt. I en studie gavs 120 mg ARCOXIA till patienter med smärta efter större tand- operation - vilken är en väletablerad metod för att mäta smärtlindrares effektivitet. Det visade sig att den nya smärtlindraren hade effekt redan efter 24 minuter och att effekten kvarstod i upp till 24 timmar. Effekten av Arcoxia har med andra ord en längre verkan än de flesta populära smärtlindrarna3. En miljon svenskar lider av artros som är den vanligaste ledsjukdomen i Sverige idag. Sjukdomen är förknippad med stelhet och smärta i leder såsom till exempel händer, handled, armbågar, vrister och fötter. Artros behandlas ofta med läkemedel som vanligen är förknippade med mag- tarmproblem, medan Arcoxia har lika bra effekt samtidigt som det har en bättre säkerhet för mage och tarm. Arcoxia visade sig också nyligen ge effektiv smärtlindring för patienter med Bechterews sjukdom (pelvospondylit). Det framgick av en analys av resultaten från en studie som presenterades vid American College of Rheumatology i slutet av oktober4 . I studien jämfördes patienter som behandlats med Arcoxia med patienter som fått placebo ("sockerpiller") eller naproxen. De patienter som fick Arcoxia hade signifikant bättre smärtlindring och rörlighet än både de som fick placebo eller naproxen. * Bechterews sjukdom (pelvospondylit, ankyloserande spondylit) är en kronisk, autoimmun sjukdom som framför allt har effekt på ryggraden och leder till smärta, stelhet och nedsatt rörlighet i ländryggen. Referenser: 1) Produktresumé (se Fass-text på: www.fass.se) 2) Roubenoff R. Gout and hyperuricemia. Rheum Dis Clin North Am 1990;16 (3):539-550. 3) Data on file , MSD 4. Poster ACR 2002 * Pelvospondylit är ännu ej en godkänd indikation för Arcoxia i Sverige För ytterligare information: Tommy Ringart, informationschef, 08-626 15 56, 070-6360259 epost: Tommy_Ringart@merck.com , www.msd.se Merck Sharp & Dohme Sweden AB är dotterbolag till det amerikanska läkemedelsföretaget Merck & Co. Inc. Det svenska huvudkontoret ligger i Sollentuna och har cirka 260 anställda. I Sverige marknadsför MSD produkter och genomför kliniska prövningar för att hjälpa patienter inom följande sjukdomsområden: hjärt-/kärlsjukdomar, smärta/inflammation, glaukom, godartad prostataförstoring, osteoporos, astma, hiv/aids, migrän, infektioner, manligt håravfall, migrän, infektioner, manligt håravfall. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/18/20021218BIT00370/wkr0002.pdf