Nytt läkemedel mot benskörhet ökar chansen hålla benen starka

- extra D-vitamin ökar kalciumupptaget Nu introduceras i Sverige ett nytt läkemedel mot folksjukdomen benskörhet, osteoporos. Tabletten är en kombination av det välbeprövade läkemedlet Fosamax och D-vitamin och behöver bara tas en gång i veckan. D-vitaminet är nödvändigt för att kroppen effektivt ska kunna ta upp det benstärkande kalciumet.

- Den här nya kombinationen av två läkemedel är ett välkommet tillskott i gruppen av läkemedel mot benskörhet, säger överläkare Ewa Waern vid Östra sjukhuset i Göteborg samt ordförande i Svenska Osteoporossällskapet. Det nya läkemedlet, Fosavance, är en vidareutveckling av Fosamax som funnits i drygt 10 år. Fosavance har visat kunna minska risken för nya frakturer i höft och ryggkotor. De allvarligaste följderna av benskörhet är brott i höften eller lårbenshalsen. En av fem kvinnor över 50 år avlider inom ett år på grund av medicinska komplikationer till följd av höftfrakturen. Höftfrakturer kan också leda till allvarliga handikapp och till att livet förändras radikalt. Sex månader efter en höftfraktur kan bara en av sju patienter gå utan hjälp, och bara en av tio gå i trappor. Viktiga D-vitaminet garanteras Närmare 40 procent av kvinnor med benskörhet har underskott på D-vitamin. Många bensköra patienter vet att det är viktigt att få i sig mycket kalk men inte att det är oerhört viktigt att samtidigt få i sig D-vitamin. Kroppens förmåga att bilda D-vitamin avtar med åldern vilket följaktligen också minskar chansen att ta upp kalciumet som skelettet så väl behöver. Över 90 procent av skelettet består av kalcium. -D-vitamin är absolut nödvändigt för att kunna ta upp kalcium från tarmen. Och kroppen är väldigt noga med att den ska ha rätt mängd kalcium. Rubbas kalciumbalansen så tar kroppen kalcium ur skelettet vilket gör det skörare. Därför är det bra att man med Fosavance kan tillföra en extra dos D-vitamin, säger Ewa Waern. För ytterligare information: Överläkare Ewa Waern vid Östra sjukhuset i Göteborg, tel: 031-3436786, mobil: 0709-386183. Informationschef Inger Tolstoy på MSD, tel: 08-6261505, mobil: 070-6364027. För ytterligare information: http://www.msd.se/content/corporate/press/bghome/se_bg_index.html Merck Sharp & Dohme (Sweden) AB (MSD) är dotterbolag till det amerikanska läkemedelsföretaget Merck & Co. Inc. Det svenska huvudkontoret ligger i Sollentuna och har cirka 250 anställda. I Sverige marknadsför MSD produkter och genomför kliniska prövningar för att hjälpa patienter inom följande sjukdomsområden: hjärt-/kärlsjukdomar, smärta/inflammation, glaukom, godartad prostataförstoring, osteoporos, astma, hiv/aids, migrän, infektioner, manligt håravfall. www.msd.se Kort om benskörhet * Varannan svensk kvinna över 50 löper risk att någon gång i livet drabbas av frakturer till följd av benskörhet.[1] * Kvinnor är mer utsatta än män eftersom de har tunnare skelett, men också på grund av att de förlorar benmassa i samband med klimakteriet.2 * Totalt inträffar 70 000 lårbensbrott och andra frakturer varje år på grund av benskörhet.2 * Bland kvinnor som är över 45 år är antalet vårddagar i akutsjukvården för höftfrakturer högre än för till exempel hjärtinfarkt, bröstcancer eller diabetes.2 * Osteoporos kostar samhället 4.6 - 5 miljarder kronor. Varje år.[2] * Ungefär 1 av 5 kvinnor över 50 år som haft en höftfraktur dör inom 1 år på grund av medicinska komplikationer efter frakturen.[3] * Den som lider av benskörhet löper en ökad risk att drabbas av frakturer i framför allt i höft, kotor, lårben och underarmar.2 * Många lider i onödan på grund av att de aldrig får en diagnos. Alltför många av de patienter som drabbas av frakturer till följd av benskörhet har inte fått behandling som skulle kunna förebygga benskörheten. Varken medicinsk eller andra förebyggande åtgärder.2 * Studier visar att diagnosen benskörhet sällan finns med vare sig vid in- eller utskrivning av höftfrakturpatienter.2 * Totalt inträffar i Sverige 18 181 höftfrakturer per år 5(Kvinnor 12 734, män 5 446). Samhällets kostnad för en höftfraktur beräknas vara drygt 150.000 SEK. [4] Fakta om FOSAVANCE * FOSAVANCE är en tablett som innehåller de två aktiva substanserna alendronat (samma som FOSAMAX Veckotablett) och D vitamin. * FOSAVANCE minskar risken för kot- och höftfrakturer och verkar genom att bromsa nedbrytningen av ben och därigenom öka benmassan i skelettet. Alendronat tillhör en läkemedelsgrupp som kallas bisfosfonater. Alendronat förhindrar den minskning av benmassa som uppträder hos kvinnor i samband med klimakteriet och hjälper till att återuppbygga skelettet. * D-vitamin är ett livsnödvändigt näringsämne som behövs för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalcium och för ett friskt skelett. Kroppen kan bara ta upp kalcium från maten om den har tillräckliga mängder med D-vitamin. * Solen är den främsta källan till vitamin D Mängden vitamin D som produceras i huden varierar dock, beroende på tidpunkt på dagen, var på jorden vi bor och hur mycket kläder vi har på oss. * När vi blir äldre minskar bildningen av D-vitamin i huden. D- vitaminbrist kan leda till minskning av benmassan och osteoporos (benskörhet). Allvarlig D-vitaminbrist kan orsaka muskelsvaghet som kan leda till fall och öka risken för benbrott (frakturer). * FOSAVANCE är en vidareutveckling av FOSAMAX Veckotablett. FOSAVANCE innehåller FOSAMAX Veckotablett och en veckodos vitamin D * Tabletterna skall tas på samma sätt och har samma pris. Tabetterna tillhandahålls i praktiska förpackningar med 4 respektive 12 tabletter, vilket motsvarar en månads- respektive en 3 månadersförbrukning av FOSAVANCE. ------------------------------------------------------------------------ [1] SBU – Statens beredning för medicinsk utvärdering Osteoporos – prevention, diagnostik och behandling, Sammanfattning och slutsatser. Utgivningsår:2003 [2] Costs and quality of life associated with osteoporosis-related fractures in Sweden; Borgström F, Zethrareus N, Johnell O, Lidgren L, et al. Osteoporosis International 2005 Nov 9;:1-14. Rapport från LSR – legitimerade sjukgymnasters riksförbund, juli 2004 [3] NIH Consensus Development panel on Osteoporosis Prevention, Diagnosis and Therapy. Osteoporosis Prevention, Diagnosis and Therapy. JAMA 2001; 285: 785-95. [4] Costs and quality of life associated with osteoporosis-related fractures in Sweden; Borgström F, Zethrareus N, Johnell O, Lidgren L, et al. Osteoporosis International 2005 Nov 9;:1-14. 5 Socialstyrelsen, 2005. Sammanställning från Epidemiologiskt Centrum, EpC.