Förändringsprocesser i svenska företag ger minskad produktivitet

Report this content

Små och medelstora företag i Europa upplevde under 2011 produktivitetsförluster på upp till 43 % i samband med förändringsprocesser. Detta sker samtidigt som målet med själva förändringen endast uppnås till 66 %.

-       ”En produktivitetsförlust på 43 % är alarmerande. Konkret betyder det att de anställda hindras från att uppfylla sina mål 2 av 5 dagar under en arbetsvecka”, konstaterar Hanne Pihl, VD för Mercuri Urval Sverige.

I Sverige uppgår motsvarande siffra för produktivitetsbortfall till 26 %. Den lägre siffran tolkas som att svenska chefer är mer medvetna om att en förändringsprocess kommer att påverka produktivitet och effektivitet. Även om 26 % är betydligt lägre i jämförelse med det europeiska genomsnittet, motsvarar bortfallet sammantaget en hel arbetsvecka per månad. Måluppfyllnaden i Sverige i samband med en förändringsprocess var 67 %.

Målen med genomförda förändringar hos deltagande europeiska företag var särskilt kostnadseffektivisering, ökad processeffektivisering samt ökad kund/marknadsorientering. Normalt drevs förändringen av flera samverkande orsaker. Utmärkande för Sverige var särskilt processoptimering samt förändringar i företagskultur.

Nyckeln till framgång
Globalisering och ökad konkurrens tillsammans med en allt snabbare teknisk utveckling ställer nya krav på företag inom alla branscher. Förändringsbenägenheten hos medarbetarna och förmågan att dynamiskt kunna anpassa företaget till nya förutsättningar är, enligt studien, nyckeln till framgång.

-       “Att säkra framtida resultat handlar om samspelet mellan människor och strategier. Det handlar om att skapa insikt om vad som behövs göras för att leva upp till visioner och förverkliga strategier – och att skapa förutsättningar för medarbetarna att göra det.” säger Hanne Pihl, VD för Mercuri Urval Sverige.

För mer information kontakta Hanne Pihl, VD Mercuri Urval Sverige: 070-511 92 90, hanne.pihl@mercuriurval.com

Läs undersökningen på: www.mercuriurval.se Se MU Insight Survey 2012 längt ner på första sidan.

Mercuri Urval – För människor betyder allt
Mercuri Urval är ett ledande internationellt konsultföretag med 900 anställda i 24 länder. Varje år arbetar vi med mer än 3000 kunder i 50 länder världen över. Som global strategisk HR-partner matchar Mercuri Urval strategier med människor för att våra kunder ska uppnå bästa möjliga affärsresultat. Vi har hjälpt våra kunder att genomföra förändringar i decennier – förändringar som tar sin utgångspunkt i nya strategier, nya verksamhetsplaner och nya affärsmodeller. www.mercuriurval.se

Mercuri Urval Insight Survey 2012
Mercuri Urval Insight Survey 2012 är baserad på intervjuer med 1400 chefer i små och medelstora företag (50-500 anställda) inom varierande branscher. Totalt deltog företag från i 14 europeiska länder; (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Portugal, Spanien, Schweiz, Österrike och Storbritannien.) Reimund Research intervjuade på uppdrag av Mercuri Urval 100 chefer i varje land. Fördelningen var 20 % i högsta ledning, 40 % mellanchefer samt 20 % linjechefer. I år var temat för Mercuri Urval Insight Survey förändringsprocesser och produktiviten - I vilken utsträckning påverkas produktiviteten i europeiska företag av förändringsprocesser? Studien genomfördes i januari-februari 2012.