Meritminds första utlandsetablering i Düsseldorf

Report this content

Den 1 november öppnade Meritmind, konsultföretaget för kvalificerade tjänster inom ekonomi-området, sitt första kontor utanför Sverige. Nu ser vd och grundare Helena Casserlöv-Kvist fram emot att få bryta ny mark och göra en ny tillväxtresa.

För 17 år sedan startade Helena Casserlöv-Kvist upp Meritmind vid köksbordet. Efter att ha varit anställd både som managementkonsult och inom bemanningsbranschen såg hon en tydlig efterfrågan på kvalificerade ekonomitjänster som var riktade nischat mot ekonomifunktionen. Bolaget har gjort en stark tillväxtresa och omsätter idag ca 400 Mkr i Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås och Linköping.

Meritmind ser en stor potential i Tyskland med sina 82,7 miljoner invånare och en mycket låg arbetslöshet på under 2,7 %. Den tyska arbetsmarknaden liknar den svenska i många avseenden och Düsseldorf har ett mycket strategiskt läge och kan fungera som ett nav i en av Tysklands mest företagstäta regioner.

– Det har länge varit en dröm för mig att etablera Meritmind även utanför Sverige. Jag är oerhört glad och stolt över att vi nu startar i Düsseldorf. Det finns många likheter mellan svensk och tysk arbetsrätt och utifrån vår analys kan Meritmind tillföra en ny kund- och kandidatupplevelse baserad på Meritminds koncept och kultur.

Theodor Possberg som blir regionchef är handplockad från den amerikanska HR-koncernen Robert Half och har över 15 års erfarenhet i branschen. Han är övertygad om att Meritmind med sina skandinaviska värderingar och företagskultur kommer att bli framgångsrika i Tyskland.

Meritmind har fått många utmärkelser genom åren, bl.a. Tillväxtföretag (Ahrens/Affärsvärlden), Gasellföretag (DI), Superföretag (Veckans affärer) och National Champion (European Business Awards). Helena Casserlöv-Kvist blev Årets företagerska 2011 (Beautiful Business Award), en av Sveriges mäktigaste kvinnliga entreprenörer (Veckans Affärer 2014 och 2015) samt nominerad till Alla tiders entreprenör (SvD 2014).

För mer information kontakta:
Charlotte Nordén, marknadschef

Telefon: +46 (0)703 076048
E-post: charlotte.norden@meritmind.se

Om Meritmind
Meritmind tillhandahåller kvalificerade konsulttjänster inom interim, rekrytering, rådgivning och kompetensutveckling nischat mot ekonomiområdet. Bolaget har ca 400 medarbetare i Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås, Linköping och Düsseldorf. Meritmind grundades år 2000 av Helena Casserlöv-Kvist, som alltjämt är vd. Bolaget omsätter ca 400 Mkr och har tillväxt med egen cash flow. Systerbolaget Brightby grundades 2010 och fokuserar på uthyrnings- och rekryteringstjänster inom ekonomi, bank, finans och försäkring. För mer information se: www.meritmind.se, www.meritmind.de och www.brightby.se

Taggar: