Drygt 40 procent av Sveriges ekonomer har använt AI i yrket

Report this content

Drygt 40 procent av Sveriges ekonomer använder AI regelbundet eller då och då i arbetslivet. Texter, summeringar, kodning, automatisering och hjälp med Excelformlerhör till de vanligaste användningsområdena. Samtidigt pekar många på att AI i arbetslivet kan innebära säkerhetsrisker. Det visar en undersökning där konsult- och rekryteringsbolaget Meritmind har frågat 2005 ekonomer om hur de använder AI idag.

Artificiell intelligens förändrar svensk arbetsmarknad. 43 procent av Sveriges ekonomer uppger att de använder AI regelbundet eller vid enstaka tillfällen för att lösa arbetsuppgifter. Knappt hälften, 46 procent, har aldrig använt AI i yrket.

– Även om bara knappt hälften av ekonomerna har använt AI i yrket är det en svindlande snabb utveckling med tanke på hur kort tid verktygen har funnits tillgängliga, säger Meritminds vd Helena Casserlöv-Kvist.

Förutom texter, översättningar och summeringar används AI bland annat för att bygga makro i Excel, kodning, prognosmodellering, automatiserade processer i ekonomisystem och fakturahantering. Samtidigt nämner flera att de är rädda att konfidentiell information ska spridas den här vägen.

– Det är tydligt att ekonomer upplever att AI öppnar möjligheter, men också nya säkerhetsrisker. Nu behövs det proaktiva arbetsgivare som hjälper anställda att navigera i en ny miljö, säger Helena Casserlöv-Kvist.

Svårigheter med att koppla AI till gamla system, begränsningar på grund av databasstorlek och kulturell acceptans i en konservativ sektor är andra utmaningar som nämns. Vissa menar också att AI är i en mognadsfas och ännu inte tillräckligt utvecklat.

Så använder svenska ekonomer AI:

1. Vilken erfarenhet har du av att använda AI-verktyg i din yrkesroll?

Jag använder AI regelbundet                                                  8 %

Har provat AI vid enstaka tillfälle                                            35 %

Har inte använt AI, men planerar att göra det                         25 %

Har inte AI och tror inte att jag kommer att göra det                21 %

1. Till vad använder du AI? (mest frekventa svar)
  • Texthantering, översättningar och presentationer
  • Informationsinsamling och analys ekonomiska rapporter och analys / prognosmodellering
  • Automation och RPA (Robotic Process Automation) Automatiserade processer i ekonomisystem / Inläsning av fakturor Interna chatbotar för olika avdelningar
  • Kundsupport och interaktion
  • Utbildningar Använder ChatGPT för att utveckla mig i fackämnen
  • Kodning och Excel-formler
  • Marknadsföring och kommunikation
  1. Vilka farhågor och utmaningar upplever du med AI i yrkeslivet? (mest frekventa svar)
  • Sekretess och konfidentialitet Försiktighet med konfidentiell information som kan spridas
  • Säkerhet Säkerhetsfrågan är ett stort hinder
  • Kulturell acceptans Finance-sektorn är mer konservativ och regelstyrd, vilket gör AI-implementering svårare

Om undersökningen

Konsult- och rekryteringsbolaget Meritmind har frågat 2005 ekonomer över hela Sverige om och hur de använder AI i sin yrkesroll. Undersökningen genomfördes i maj och juni 2024.

För mer information:

Helena Casserlöv-Kvist, vd Meritmind Telefon: +46 (0)70 969 69 16  E-post: helena.casserlov@meritmind.se

Meritmind Meritmind är Sveriges ledande aktör för konsult- och rekryteringstjänster inom ekonomiområdet. Meritmind grundades år 2000 av vd Helena Casserlöv-Kvist. Företaget sysselsätter idag runt 500 personer, omsätter en halv miljard och finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Västerås, Linköping och Jönköping. Läs mer https://meritmind.se/