80 000 Stockholmselever får egen e-postadress

80 000 Stockholmselever får egen e-postadress Ett nytt datanät ger 80 000 stockholmselever möjlighet att lära sig arbeta med IT i skolan. Till årsskiftet kommer samtliga Stockholms stads 175 skolor att vara anslutna. Nätet är resultatet av ett samarbete mellan Stockholms stad och IT-företaget Eterra. Alla elever, från sexåringar till gymnasieungdomar, får tillgång till en egen e-postadress, Internet och en hemkatalog med 50 mb lagringsutrymme där det går att jobba med skolarbeten och spara sina uppgifter. Tjänsterna kan nås från alla skolor i kommunen. De är lätta att använda, men svåra att förstöra för eventuella hackers. Basutbudet kan enkelt vidareutvecklas. Redan nu går det exempelvis att sända video över nätet. Några skolor har redan kört igång med videosändning på prov, i liten skala. - I stället för att som förut beställa ett bildband från någon läromedelscentral går det nu att överföra ljud och bild rakt in i klassrummen, säger Anette Holm, biträdande stadsdirektör på Stockholms Stad. Både lärare och elever får på så sätt helt nya möjligheter att undervisa och lära med datorns hjälp. Eterra sköter, enligt avtalet med Stockholms stad, övervakning och service av datanätet fram till den sista december 2002. Därefter sker en ny offentlig upphandling. För mer information kontakta: Steinar Sönsteby Michael Nilsson Vd Eterra Marknadsdirektör Eterra Tel 08-566 230 06 eller Tel: 08-566 230 15 el 0709-27 30 06 0708-35 30 15 E-post: steinar.sonsteby@eterra.se E-post:michael.nilsson@eterra.se Kjell Jansson Tekniskt ansvarig Stockholms stad Tel 08-508 29 514 eller 070-4729514 E-post: kjell.jansson@stadshuset.stockholm.se Eterra designar, bygger och driftar innovativa kommunikationsplattformar. Företaget har växt fram ur Merkantildata som under lång tid byggt upp en bred kompetens inom IT-området. Eterra har över 3 000 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland kunderna finns många stora, nordiska företag och organisationer. Målet är att sätta tekniken i ett sammanhang där den bidrar till lönsamhet och konkurrenskraft. För mer information se även www.eterra.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT00250/bit0001.pdf