Merkantildata - Ementor tecknar avtal med FöreningsSparbanken

Merkantildata - Ementor tecknar avtal med FöreningsSparbanken Merkantildatas konsultföretag inom e-business, Ementor (under namnändring) har skrivit avtal med FöreningsSparbanken i Sverige. Avtalet genomförs av Ementor's enhet för leverans av system till bank och finans, Provida och omfattar komponenter från produktportföljen Retail & Corporate banking. Avtalet är av betydlig omfattning och innehåller både licens och projektgenomförande. Projektet är resultatet av ett flerårigt samarbete med FöreningsSparbanken. FöreningsSparbanken har redan kortlösningen, ProCard, från samma produktportfölj i produktion med över 4 miljoner kort. Värdet på avtalet anges inte efter överenskommelse med FöreningsSparbanken. Projektet genomförs i nära samarbete mellan FöreningsSparbanken's egna resurser och Ementors (under namnändring) och kommer i första delen etablera en ny koncernkontolösning för FöreningsSparbanken's affärskunder. Genomförandeprojektet har redan påbörjats, och första steget kommer att vara klart under loppet av nästa år. FöreningsSparbanken är en av Nordens största bankgrupperingar med ett omfattande kontorsnätverk och har över 80 samverkande sparbanker i Sverige. Banken har cirka 5,7 miljoner privatkunder och cirka 330 000 affärskunder. - Vi har valt Provida som leverantör eftersom de kan möta våra krav på att leverera komponenter som kan infogas bland våra andra system samt våra krav på realtid vilket är en förutsättning för vår satsning på e-banking, säger Lisbeth Hansson, ansvarig för upphandling av IT-stödet för inlåning. - Avtalet bekräftar det goda och långsiktiga samarbetet mellan Provida och FöreningsSparbanken. Samarbetet började med leveransen av ProCard, och har fortsatt med att Provida bidrar till modernisering av bankens kärnsystem som är en förutsättning för etablering av e-banking, säger Knut Morten Aasrud, adm. dir. Provida, Ementor. För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Viseth, Sverigechef för Provida, 08-545 15 701 Urban Strindlöv, Sverigechef för Ementor, mobiltelefon: 0709-510151 Svein Stavelin, Nordenchef för Ementor, +47 23 15 75 00, mobil +47 900 64 361 Merkantildata är ett av Nordens största företag inom informations- och kommunikationsteknologi. Koncernen är noterad på Oslobörsen och omsatte ca 13,4 miljarder norska kronor under 1999. Totalt har koncernen ca 5900 medarbetare i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Sverige är Nordens största marknad och Merkantildata Sverige sysselsätter ca 1000 personer och finns representerat över hela landet med kontor ibland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Sundsvall och Skellefteå. Ementor är ett av de ledande konsultföretagen inom e-business i Norden, med mer än 1300 anställda. Provida och Avenir är de största enheterna i Ementor, som är en del av Merkantildatakoncernen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00130/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/13/20001013BIT00130/bit0002.pdf