Merkantildata auktoriseras som Compaq Systems Service Partner

Merkantildata auktoriseras som Compaq Systems Service Partner Efter ett omfattande revisionsförfarande har Merkantildata utsetts till Compaq Systems Service Partner (SSP). Denna ackrediteringsnivå är Compaqs mest avancerade auktorisering för tjänstelevererande partners och innehas förutom av Merkantildata endast av tre andra systemåterförsäljare i Sverige. I och med denna auktorisation har Merkantildata bedömts vara en stark samar- betspartner som klarar uppgiften att ta totalansvar för komplexa datamiljöer. De har en välutbildad organisation med personal som bl.a. har genomgått Compaqs serviceteknikerutbildning (ACT) samt Compaq Accredited System Engineer-utbildning (ASE). "Denna auktorisation innebär ett mycket nära samarbete med Compaq, vilket säkerställer att våra kunder får totallösningar och kvalitativa leveranser", säger Johan Callert på Merkantildata. "Merkantildata har återigen visat att de med bredd och djup kan leverera tjänster, service och support till kunder med mycket högt ställda krav på säkerhet, skalbarhet och tillgänglighet", säger Susanne Askwall, ansvarig för Compaq Customer Services i Sverige. Compaq Systems Service Partner (SSP) innebär att man uppfyller högt ställda krav från Compaq och dess kunders sida. SSP hjälper kunderna att bygga kompletta, skräddarsydda lösningar och se till att allt fungerar, för att få högsta möjliga tillgänglighet och funktionalitet i kundens affärskritiska system. Grundtanken är att ge kunderna exakt den service och support de önskar, 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Om SSP revision Compaq arbetar aktivt och kontinuerligt med sina partners för att utveckla leveransförmåga och kvalitet. Compaq har därför tagit fram en metodik tillsammans med Andersen Consulting, vilka har stor erfarenhet och kompetens inom Management Consulting för den högteknologiska tjänsteindustrin. Denna metodik omfattar hela tjänstesektorn, från traditionell hårdvaruservice till avancerade konsulttjänster samt ledningsprocesser och försäljning/marknads- föring, och går på djupet i olika partners verksamhet. Bedömningskriterierna bygger dels på branscherfarenheter men även på olika modeller från Gartner Groups TCO-koncept. Kontaktpersoner Merkantildata Johan Callert, tfn 08-566 236 14, 0708-13 18 32 e-post johan.callert@merkantildata.se eller marknadschef Torbjörn Fjeldgård, tfn 08- 566 235 46, 0708-36 26 15, e-post torbjorn.fjeldgard@merkantildata.se Kontaktpersoner Compaq Susanne Askwall, affärsområdeschef Customer Services, 08-629 72 58 / 070-529 72 58 Niklas Johnsson, marknadsdirektör, 08-629 80 62 / 070-666 52 81 Eva Hamboldt, PR, 08-629 83 38 / 070-529 83 38 Merkantildata är en ledande rådgivare och integratör av informations- och kommunikationsteknologi. Med unik kompetens och förståelse för kundens verksamhet, tillför Merkantildata varje enskild kund ett långsiktigt mervärde. Merkantildata är ett av Nordens största och snabbast växande IT-företag. Koncernen med 6 400 medarbetare är noterade på Oslobörsen och omsatte pro forma 13,4 miljarder under 1999. Se även www.merkantildata.se Affärsområdet Merkantildata Systems (MDS) består av de två grenarna Infra- structure & Consulting. Inom Infrastructure är MDS Sveriges ledande oberoende systemintegratör med lösningar inom hög tillgänglighet, säkerhet, skalbarhet, prestanda och volymprodukter (PC, skrivare etc). Consulting erbjuder konsulttjänster runt teknik, verksamhetsstöd och affärsutveckling. MDS har totalt ca 400 medarbetare i Stockholm, Malmö, Karlskrona, Helsingborg, Hässleholm, Göteborg, Sundsvall, Östersund, Skellefteå och Luleå. Compaq Computer Corporation, ett globalt Fortune 100-företag, är världens största leverantör av datasystem. Compaq utvecklar, tillverkar och marknadsför hårdvara, mjukvara, lösningar och tjänster - inklusive totala dator- och systemlösningar för stora företag - feltoleranta affärskritiska lösningar, kommunikationsprodukter, stationära och bärbara produkter samt persondatorer för konsumenten. Compaq säljer och servar produkter i mer än 200 länder - direkt till företag, genom ett nätverk av auktoriserade partners eller direkt till företag och konsumenter via Compaqs hemsida: www.compaq.se Compaq marknadsför primärt sina produkter och tjänster till företagskunder, konsumenter, myndigheter samt inom utbildningssektorn. Compaq Computer AB etablerades 1987 och har sitt huvudkontor i Sundbyberg utanför Stockholm. Företagets produkter säljs genom ett nät av cirka 900 partners och försäljningsställen. Omsättningen för 1999 var 5,6 miljarder SEK. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/14/20000814BIT00290/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/14/20000814BIT00290/bit0002.pdf