Merkantildata i stark satsning på växande ASP-marknad

Report this content

Merkantildata i stark satsning på växande ASP-marknad - Inleder strategiskt samarbete med IBM Merkantildata har valt IBM som strategisk partner i företagets satsning på den allt viktigare ASP-marknaden (Application Service Provider). IBM kommer att förse Merkantildata med hårdvara, mjukvara och support. ASP- leverantörer erbjuder mjukvara och infrastruktur till kunder som därigenom slipper höga investeringskostnader. Vanligast är åtkomst via webbläsare på extranet eller Intranet. - Vi har valt att samarbeta med IBM i vår ASP-satsning på grund av IBM:s breda kompetens inom olika plattformar och att företagets produkter uppfyller våra höga krav på driftsäkerhet och skalbarhet, säger Gert Alfredsson, som är chef för verksamhetsutveckling inom affärsområdet Merkantildata Services. Våra ASP-kunder kommer inte att acceptera att funktionerna inte fungerar på grund av instabilitet i IT-driften. Enligt IDC förväntas den nordiska ASP-marknaden öka med drygt 130 procent per år de närmaste fyra åren. År 2004 räknar IDC med att marknaden är värd 2,7 miljarder kronor. För att vara framgångsrik på detta segment krävs att leverantörerna bygger ASP-lösningar på kvalitetsprodukter. Kraven är höga på leverantören och varje funktion i lösningen specificeras med SLA (Service Level of Agreement), d v s nivå på bland annat tillgänglighet, svarstid och funktionalitet. Merkantildata har redan idag ett antal kunder som använder sig av ASP- tjänster och efterfrågan ökar kraftigt på att hyra funktioner från företaget. Strategiskt samarbete har också inletts med Lotus beträffande uthyrning av Lotus programvaror inom ramen för Merkantildatas ASP- satsning. För ytterligare information kontakta: Ulf Bild, Marknadschef, Merkantildata Services, Mobiltel: 0709-510610, email: ulf.bild@merkantildata.se Gert Alfredsson, chef för verksamhetsutveckling, Merkantildata Services. Tel: 040-691 21 00, mobil: 0709-510 230, email: gert.alfredsson@merkantildata.se. Joakim Liljekvist, Net generation business - ASP ansvarig, IBM Svenska AB. Mobiltel: 070-793 20 41, email: joakiml@se.ibm.com Merkantildata Sverige är en del av den norskägda Merkantildatakoncernen, som är ett av Nordens största företag inom informations- och kommunikationsteknologi. Koncernen är noterad på Oslobörsen och omsatte ca 13,4 miljarder norska kronor under 1999. Totalt har koncernen ca 5900 medarbetare i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Sverige är Nordens största marknad och Merkantildata Sverige sysselsätter ca 1000 personer och finns representerat över hela landet med kontor ibland annat Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Sundsvall och Skellefteå. IBM etablerades i Sverige 1928. Idag har företaget ca 2 500 anställda i den svenska organisationen. IBM Svenska AB är ett helägt dotterbolag till IBM Nordic AB, som har huvudkontor i Stockholm. IBM Nordic AB är ett helägt dotterbolag i IBM-koncernen som är världens största IT-företag. Med över 290.000 medarbetare och tusentals teknik- och affärspartner världen över har IBM goda förutsättningar att bistå företag att utvecklas framgångsrikt. Koncernens huvudkontor ligger i Armonk, New York, USA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/20/20000920BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/20/20000920BIT00100/bit0002.pdf